Håller på att byta avloppsstammar i källaren (1959).

Det går ett YD 200mm betongrör (både dagvatten och spill) genom hela källaren som jag planerar byte ut till 110 PVC.

Kan jag kapa betongröret på en raksträcka nära husvägg och använda nedan övergång till plast?
Kommer 110 röret klara även dagvatten eller bör jag gå upp till 160mm? Alternativt styra om regnvatten till t.ex regntunnor (lär väl få göra för eller senare om kommunen byter till separata ledningar).

https://www.rskdatabasen.se/kategor...lbehor/overgangskopplingar/fernco-3109508-206


Fernco övergångskoppling för betongrör till PVC med spännband, RSK-nummer 310 95 08.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror jag stack i ett 110 plast så långt det gick i betongröret bara utan koppling
 
nino nino skrev:
Tror jag stack i ett 110 plast så långt det gick i betongröret bara utan koppling
Hur tätade du mellan plaströret och betongröret? Vill ju inte riskera få bakfall eller lukt
 
In med 110 ca 50 cm, peta in plastpåsar ca 5 cm in och på med betong runt skarven så är det klart, behövs inga specialdelar i ditt fall om det är under golv. Är det ovan golv så ska det vara en gummimuff som passar till betong/plast
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
oscarwww oscarwww skrev:
Hur tätade du mellan plaströret och betongröret? Vill ju inte riskera få bakfall eller lukt
Hade en skarv under golvet precis vid grunden, tror jag fick in röret 1m, minns inte om vi bara lät det vara då det skulle dräneras nåt år senare eller om vi gjorde som jonaserik skrev
 
Kommer det till skott at dränera och byta cementrören i mark så skjut in röret flera meter om det går, då kan det skarvas på ett bra sätt utan bli något konstigt, då blir cementröret ett skydd vid genomgång från inne till ute
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
In med 110 ca 50 cm, peta in plastpåsar ca 5 cm in och på med betong runt skarven så är det klart, behövs inga specialdelar i ditt fall om det är under golv. Är det ovan golv så ska det vara en gummimuff som passar till betong/plast
Det funkar bra för betongröret som leder ut vattnet ur huset men betongröret som kommer ovanifrån (med dagvatten) är ju risken stor att det konstant kommer ner mot plastpåsen och kommer alltid vara fullt med vatten i det mellanrum betongrör/pvc. Riskfullt på sikt tro?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Håller på att byta avloppsstammar i källaren (1959).

Det går ett YD 200mm betongrör (både dagvatten och spill) genom hela källaren som jag planerar byte ut till 110 PVC.

Kan jag kapa betongröret på en raksträcka nära husvägg och använda nedan övergång till plast?
Kommer 110 röret klara även dagvatten eller bör jag gå upp till 160mm? Alternativt styra om regnvatten till t.ex regntunnor (lär väl få göra för eller senare om kommunen byter till separata ledningar).

[länk]


[bild]
Stick in röret så pass långt att det är utanför huset så det är enkelt att byta stammen utifrån sen. Köp en sån här för 189kr på biltema
 
  • Rörkoppling med slangklämmor för stambyte, tillgänglig på Biltema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
M Malov71 skrev:
Stick in röret så pass långt att det är utanför huset så det är enkelt att byta stammen utifrån sen. Köp en sån här för 189kr på biltema
Tack. Får bli en sådan övergång.
 
  • Gilla
Malov71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.