Ska byta ut ett element i källaren och i samband med det ska jag byta ut en bit järnrör som rostat i skarv mellan rör och T-koppling.

Det är ett 1 1/4" rör (R32?) som går in i en T-koppling, varifrån två st 1" rör går vidare till två st element. Min tanke är att kapa det grova röret, skarva med en bit 22 mm kopparrör och sedan en T-koppling och antingen 22 mm eller 15 mm vidare till de två elementen.

Frågan är hur jag skarvar. Hade tidigare rörmokaren här som fixade vatten till tvättstugan och han gjorde en skarv mellan 1" järnrör och koppar mha en stor klämringskoppling, som visst var väldigt dyr (över 1000 kr vill jag minnas). När det gäller värmesystemet tänkte jag försöka själv.

Jag har funderat på ifall det möjligtvis går att skruva bort T-kopplingen och utnyttja gängan på röret för att skarva. Om detta fungerar, vad heter skarvdelen? Har letat en del på Rinkaby rör utan att hitta rätt.

Om röret är såpass rostigt att det inte går att skruva lös T-kopplingen så borde man kunna kapa det och göra en ny gänga på röret. Dock verkar gängsnitt för rörgängor inte vara så värst billiga. Ska jag bara göra det en gång är det kanske billigare att köpa den dyra kopplingen.

Det finns också ett tredje alternativ, och det är att byta ut järnröret ända till pannan. Detta rör går i en egen slinga, inte samma som övriga element i huset, utan det utgår från där expansionskärlet sitter. Det är ett 28 mm rör som går upp från pannan, T-koppling till expansionskärlet, och sedan fortsätter 28 mm kopparrör till en böj just under innertaket. Efter böjen finns en koppling och avstängningsventil och sedan en skarv till 1 1/4" järnrör. Att byta ut röret ända från denna skarv innebär att jag måste byta ut ca 5 meter rör.

Är det vettigt att skarva på härifrån med 22 mm kopparrör ända till de två radiatorerna?

Frågan är i så fall vad jag behöver för koppling för detta. Jag bifogar ett foto på denna del. Det ser ut att vara ett flertal rördelar som är sammanfogade med lin, samt en klämkoppling mot kopparröret.
Rostigt järnrör och T-koppling i värmesystem, klämringskoppling till kopparrör, under träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver ca 4.5 meter rör för de två elementen, men 9.5 meter om jag ska byta ända till pannan.

Jag borde kunna använda ventilen vid pannan för att stänga vattnet till dessa två element och därför slippa tömma och lufta hela systemet.

Någon som vet varför dessa två element är kopplade på detta sätt? Tilledningen från pannan går endast till expansionskärlet och dessa två radiatorer. Från radiatorerna går röret vidare till ett tredje element och sedan in i den stora frånledningen från övriga radiatorsystemet (ca 50 mm grovt rör). Är det vanligt att man gör så här?
 
Krilleman
Får du loss gängan är det alltid det billigaste alternativet att välja!

288:- för en unifix i dimension 32 här: (passar direkt på ditt kapade stålrör, inga gängor behövs)

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/unifix-invandig-ganga-och-klamring.

I där behöver du gänga i en bussning och sen ett T-rör och du är klar för dragning till dina två radiatorer.
15mm till respektive radiator räcker gott!

1000:-? Knappast....

Men, nu ser jag att anslutande rör är monterat vid ditt exp-kärl.
Är det måntro kopplat med gammal självcirkulation? Sitter dessa radiatorer med på dom andra radiatorernas cirkulationspump?
 
Redigerat:
Ok. Kollade nu, 712 kr + moms kostade den (ulefos 6653 st 26,9xR20). Så lite billigare än jag kom ihåg. Men inte mycket.

Cirkulationspumpen sitter på den andra slingan (den med 50mm rör). Dock går ju denna slinga in i den andra på vägen från radiatorerna. Så det kanske är någon självcirkulation från början.
 
Var och studerade rördragningen. Tog ett par bilder också. Det ser ut som den extra slingan med endast två radiatorer i källaren ansluts via en avstängningsventil till röret precis innan cirkulationspumpen. Det borde alltså betyda att cirkulationspumpen även hjälper till att cirkulera till de två radiatorerna. Misstänker att tidigare ägare velat kunna stänga av värmen i delar av källaren.
Rörinstallation med en cirkulationspump och avstängningsventiler mot bakgrund av träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördragning för värme med avstängningsventil, cirkulationspump och anslutning för två radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgående från pannan är ca 28 mm i diameter. Jag borde egentligen byta ut järnröret hela vägen från pannan till t-skarven där det är rostigt. Men då tar jag 22 mm hela den biten, och sedan 15 till respektive radiator (alternativt 22 ända fram).

Vad jag kan se då jag tittat runt är att det grövsta som säljs i vanliga "privat"-butiker är 22 mm (som finns på jula). Skarv mellan 28 till 22 måste jag nog köpa på Comfort, som är den enda proffsbutik som säljer till privatpersoner. Alternativt att jag beställer allt på Rinkabyrör. Bara det att det är en fördel att köpa på sig en massa extra delar. Bättre att lämna tillbaka efteråt än att inse att man saknar en del och inte kan slutföra arbetet.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.