Har framdraget Telias fiber in på tomten och det är en vit slang med en ytterdiameter på 7mm. Slangen har gått av på ett ställe och jag ska dra in den till huset. Någon som vet om det finns nån skarv till en sån slang och var man får tag i den? Sitter en plugg i änden som påminner om en pneumatik-slangkoppling, så det borde väl finnas någon liknande skarv?
 
Kontakta de som jobbar med installationen och få rätt skarvdon. De borde ju finnas i området om installationen inte är klar.
 
Väldigt viktigt att man får rätt skarv. Jag vet vilka du snackar om.
Vet om en lokal firma som höll på att gräva ner fiber (slangen) för ett par år sedan sen när de kom och blåste in fiber allt eftersom kunder tecknade sig så visade det sig att flera skarvar var inte 100 rakt gjorde eller pressade/i stuckna ordentligt. så när fiberkillarna kom och blåste i sina rör och fiber så sköt de av skarven och man fick börja gräva igen. Inte alltid så fanns det någon sök slinga lagd jämte fiberstråket så lite svårt att ibland veta var fibern låg.

Tänk på att slangen ej bör utsättas för kraftiga svängar. En fotboll skulle jag säga är MAX vad du bör böja den. förlägg den djupt och gärna med märkband en bit ovanför.
 
Har dom grävt ned tuben som den är utan yttre skydd? Låter som mest en tidsfråga innan den går sönder... Dom installationer jag driftsatt har varit utförda med en grövre kabel i mark (runt 10-13mm) med ett PE hölje, inomhus har man i bland gått över till microkanalisation.

Bra tips med böjradien - det borde en del montörer fått fundera på, varit på ett antal fel där slangen är viken 90 grader i konvertern och laserpennan lyser upp hela ODF:en :eek:
 
Grottan skrev:
Har dom grävt ned tuben som den är utan yttre skydd? Låter som mest en tidsfråga innan den går sönder...
Så är det gjort i alla nya bostadsområden som jag tjuvkikar på häromkring, olika entreprenörer så det är inte så sannolikt att det fel på entreprenaden. Jag är var också lite fundersam först på hur bra det egentligen är, men det är för Skanova och det skulle förvåna mig om de inte hade ordentlig koll på läget.
 
Redigerat:
Grottan skrev:
Har dom grävt ned tuben som den är utan yttre skydd? Låter som mest en tidsfråga innan den går sönder... Dom installationer jag driftsatt har varit utförda med en grövre kabel i mark (runt 10-13mm) med ett PE hölje, inomhus har man i bland gått över till microkanalisation.
Ducten som används i Skanovas fiberprojekt är 7mm utvändigt och 3,5mm invändigt och är godkänd att direktförlägga i mark utan skyddsrör. Skarvar till denna säljs av bland annat http://www.rala.com/sv/ och http://www.emtelle.se/. Observera att skarven ska vara godkänd för direktförläggning i mark.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.