Hej,

Jag har köpt en Biltema kompressor och i huset jag bor i finns sedan tidigare rör för tryckluft så att man kan ha kompressorn i verkstaden och pumpa på garageuppfarten. Bilderna visar anslutningen inomhus och anslutningen utomhus. Båda har samma anslutning som även kompressorn har, dvs. en ogängad snabbkoppling där jag ansluter slang/verktyg. Eftersom kompressorn har samma anslutning som jag har i verkstaden kan jag inte skruva ihop dem. Finns det någon slags adapter eller skarv som man sätter mellan de två för att sätta ihop dem? Jag tänker mig en koppling med "hane" i båda ändar eller hur gör man?
 
  • Hand håller en ogängad snabbkoppling för tryckluft mot en gul vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ogängad snabbkoppling för tryckluft omgiven av murgröna, belägen utomhus på en garageuppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utdelning är rätt men byt ut den inne till en slangnippel och montera en bit slang med en hane på som du ansluter i kompressorn.
 
  • Gilla
joaksve
  • Laddar…
Fast byter du ut kopplingen inne mot en hane du pluggar i kompressor kommer du att märka att hela systemet töms på luft snabbt den gången du kopplar ifrån kompressorn från ledningen. Sätt gärna en kran som du kan stänga när eller om du vill koppla bort kompressorn. En liten 1/4" ballofix med hane i bägge ändar borde göra susen. Kom bara ihåg att koppla ifrån på rätt sida om kranen annars gör den ingen nytta :)
 
Kapar tråden - men bara lite eftersom TS kan ha nytta av svaret...
Snabbkopplingar till tryckluft ska man se upp med vad gäller kvalité i billighetsvaruhusen. Vet inte hur många hanar och honor (eller spiralslangar) jag köpt på Biltema eller Jula som inte håller tätt.
Nån som har förslag på var det finns bra snabbkopplingsgrejjer?
 
M MagHam skrev:
Kapar tråden - men bara lite eftersom TS kan ha nytta av svaret...
Snabbkopplingar till tryckluft ska man se upp med vad gäller kvalité i billighetsvaruhusen. Vet inte hur många hanar och honor (eller spiralslangar) jag köpt på Biltema eller Jula som inte håller tätt.
Nån som har förslag på var det finns bra snabbkopplingsgrejjer?
Specma, Tools och HydroScand är de tre ställen där jag köper mina leksaker och de håller. Är för industriellt bruk allt som oftast, men de få kronorna extra får du tillbaka med marginal i livslängd :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J joaksve skrev:
Hej,

Jag har köpt en Biltema kompressor och i huset jag bor i finns sedan tidigare rör för tryckluft så att man kan ha kompressorn i verkstaden och pumpa på garageuppfarten. Bilderna visar anslutningen inomhus och anslutningen utomhus. Båda har samma anslutning som även kompressorn har, dvs. en ogängad snabbkoppling där jag ansluter slang/verktyg. Eftersom kompressorn har samma anslutning som jag har i verkstaden kan jag inte skruva ihop dem. Finns det någon slags adapter eller skarv som man sätter mellan de två för att sätta ihop dem? Jag tänker mig en koppling med "hane" i båda ändar eller hur gör man?
Det "naturligaste" är väl en slang med en "hane" i varje ände.

Köp lämplig, ganska grov, slang, nödvändiga hanar och två slangklämmor. Skruva.

Absolut inte någon klen spiralslang för den användningen!

Se till att slangen inne är lagom lång - inte spänd och svår, men inte en dm längre än nödvändigt.

Se upp med att det finns flera olika fabrikat, typer och storlekar av snabbkoppling. Läs vad det står på den Du skall ansluta i. Vanliga (kvalitets-)märken är cejn och AtlasCopco.

Många "varuhus" säljer "universal-passar allt", och svaret är ja: passar allt lika dåligt...

Min erfarenhet är att exempelvis Biltema och Jula är fullgoda, när man har samma på båda sidor om en koppling. Köp alltså alla dina kopplingsprylar på samma ställe och i samma serie! Men se efter vad Du har för kopplingar på röret i huset, och leta i gömmorna efter anslutningen till samma fabrikat och typ, så blir det troligen bra! (om inte tätningsringarna är för gamla och torra - ge dem gärna lite vaselin!).

Eller byt den yttre kopplingen på röret till det fabrikat Du vill köra med nu så måste Du inte alltid ha samma slang först ute. Kopplingen inne, som sitter "fast till kompressorslangen", kommer Du knappast att koppla "fram och tillbaka", så där kan Du ha vilken sort som helst, bara lika på hanen och honan.
 
Tack för svar alla. Jag var i affären redan efter P-Plats svar. Jag hittade en slangnippel som gjorde honan till hane och satte sedan en vanlig spiralslang till kompressorn. Nippeln var inte tät så jag fick täta med lin och kräm i gängorna. Verkar fungera bra just nu trots jag blandat Biltema, Jula och Bahaus. Återkommer om det strular. Den kommer inte användas mycket.
 
  • Anslutning av en slangnippel konverterar hona till hane med en spiralslang kopplad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att göra en slang med hanar i båda ändarna är ingen bra idé och kan vara rent av farligt.
Kopplar man ur den bortre änden så kommer det ju spruta ur tryckluft.
Att sätta kulventil är ju ett vettigt alternativ om man ändå vill ha det så.
 
P-plats P-plats skrev:
Att göra en slang med hanar i båda ändarna är ingen bra idé och kan vara rent av farligt.
Kopplar man ur den bortre änden så kommer det ju spruta ur tryckluft.
Att sätta kulventil är ju ett vettigt alternativ om man ändå vill ha det så.
Jag säger inte emot P-plats utan villl bara kompletera; eller montera en backventil.

Det är lätt hänt att kopplingar som inte alltid är kopplade får lite smuts i sig. Ex damm, sand eller andra små partiklar. Dessa kommer med hög hastighet när man kopplar isär (samma princip som ett luftgevär), och då finns risken för att skada ex ögon.
Och ett litet tips från en som har fått skrapa ögonen från skit ett par gånger genom åren; DET ÄR INTE TREVLIGT ALLS! :S
 
Ja skruva bort nippeln och sätt en kran efter den. Då kan du stänga av luftledningen när du kopplar ifrån kompressorn. Beroende på längd är det ganska mycket komprimerad luft som ska ut genom ledningen på kort tid. Inte ett dugg kul som sagt. Annars är det riktigt bra med luftledning lite hör och där i huset :)
Kör själv blandat med billiga och dyra kopplingar och märker ingen större skillnad. Men använder väl inte heller grejerna så ofta :)
 
J joaksve skrev:
Tack för svar alla. Jag var i affären redan efter P-Plats svar. Jag hittade en slangnippel som gjorde honan till hane och satte sedan en vanlig spiralslang till kompressorn. Nippeln var inte tät så jag fick täta med lin och kräm i gängorna. Verkar fungera bra just nu trots jag blandat Biltema, Jula och Bahaus. Återkommer om det strular. Den kommer inte användas mycket.
Om Du bara skall ha luften " i andra änden" till att pumpa bildäck och fotbollar är det väl ok. Men om Du tänker använda någon form av maskin, kanske en mutterdraqgare vid däckbyte, så är den slangen som att koppla in en nästan avstängd kran på vägen - den är en broms av största förmåga.

Det rör som går ut ser ut att vara kanske 15 eller 18 mm, och kunna leda fram luft efter det.

Sprialslangen är väl 6 mm och 5 m lång. Men kanske är Din köpta kompressor ändå för liten för att kunna köra en mutterdragare på den, i så fal är det ju också helt ok, för då är det bara för blåsning/pumpning.

Lycka till!
 
En mutterdragare orkar dom flesta små kompressorer driva om man som tidigare skrivits inte har för klen slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.