I huset vi flyttat in i finns en liten toa/dusch där våtrumsmattan är bristfälligt monterad. Mattan går över våtrumstapeten och bildar en skarv.

Jag ska nu måla om över den gamla tapeten med våtrumsfärg och undrar hur jag ska hantera skarven? Ska jag spackla eller foga?
 
Bäst är ju förstås att göra om och göra rätt men annars kan du lägga en tunn fog på kanten (vattentålig och övermålingsbar fog då förstås).

Är det sån "gummiaktig" tapet är det inte säkert att det går att måla så testa först på ett undanskymt hörn eller nåt så färgen tar ordentligt. Se också till att tvätta av tapeten ordentligt med något fettlösande eller målartvätt. Igen, testa tvättmedlet först på en liten del och låt det dra/ligga en stund så du är säker på att det inte löser upp tapeten!
 
Tack, japp har tvättat tapeten och den ska gå att måla över. Vi kommer inte att använda duschen utan mer kanske dra vattenslang från den ibland å så. Därför inte så jätteviktigt för oss men om jag ska måla om så vill jag ändå att den ska hålla god standard så kommer att foga skarven ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.