När jag nu ska lägga golvet så märkte jag att det blir en skarv på ca 1cm mellan golvet och balkongdörrströskeln (aluminium). Allt för att golvet ska kunna röra sig.
Men hur gömmer jag denna skarv? Golvet kommer att hamna jämnt med tröskeln. Att byta ut tröskeln går nog inte då måste jag montera av hela karmen först.

Finns det något som kan användas för detta? En kvartstlist kommer nog stick ut för mycket.
 
Ja i värsta fall får jag använda en sån. Den måste nog överlappa tröskeln. Det blir nog inte så snyggt med en list mot en tröskel, eller är det bara jag som överdriver.
 
  • Gilla
Ronneback
  • Laddar…
En bild förklarar mer än ord i sammahanget.

Jag hade liknande dilemma fast mellan ytterdörr och nylagt golv, jag satte en liknande skarvlist, fast profilen var formad som ett L istället (den korta delen satte jag mot tröskeln.)
 
13th Marine skrev:
Jag hade liknande dilemma fast mellan ytterdörr och nylagt golv, jag satte en liknande skarvlist, fast profilen var formad som ett L istället (den korta delen satte jag mot tröskeln.)
Har ingen bild då jag inte lagt golvet än för att det är just där jag ska börja vill jag först vet hur jag ska göra.

Det var smart. Hur satte du fast profilen? Direkt i betongsgolvet eller i lagda golvet? För i golvet kan du inte röra sig mot tröskeln, eller?
 
Jag tror jag gjorde en tankevurpa och satte den i det lagda golvet... Det kommer ju inte funka...
Meningen var att jag skulle sätta det i undergolvet. :|
 
Tack. Nu vet jag hur jag ska göra. Det blir en L-profil mellan tröskeln och golvet.
 
Då jag lägger golvet första gången har jag problem/fråga. Då jag vill ha golvet utan skarvar mellan två utrymmen så vet jag inte hur jag ska lägga sista brädan under dörrkarmen. Eftersom man lägger bräda mot bräda i ca 20graderas lutning, blir det omöjligt att få den nya brädan under karmen. Hur löser jag det? Tänker jag fel?

Jag bifogar en bild på hur det ser ut.

20140103_110124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kanske delar den på mitten, sågar bort det som inte behövs och sen knackar den på plats.
 
Får man inte en ful skarv då? Kommer det att hjälpa mig? Då jag måste lägga golvet i en vinkel och sen sätt ner den. Då sitter väl golvet så hårt att det inte går att bank in den under karmen.
 
Som det ser ut på bilden så verkar det vara nödvändigt att demontera karmen för att helt slippa glipor och skarvar i golvet. Antar då att det inte ska sitta någon tröskel, annars så döljer väl den det mesta?
 
Jag hade nog tagit bort delar av sponten på långsidorna, och kanske även ena kortsidan,.. troligtvis bara på den delen som ska dit (?) annars även på den plankan som redan sitter där, sen skjutit in den och limmat i spänn där spont saknas... makes sense?
 
Jag fixade det. Det tog låååång tid med det blev bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur gjorde du?
Bild!
Alltid intressant att veta. :)
 
Jag satte in hela plankan innan karmen och fick slå in den på kortsidan millimeter för millimeter tills den kom under karmen.
20140106_202028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.