Hej,

Har precis avslutat stenläggning på uppfarten och ofrånkomligt hamnar man då med en halvful, och inte helt bra, skarv mellan sten(betong) och vägens asfaltskant. Så.... något tips om vad man kan göra? Kan man använda kallasfalt till skarven?
 
Ett alternativ är att kapa/såga asfaltskanten och få rak kant
 
Hur gör jag det enklast? Funderade på att göra det med vinkelslipen men vågade inte. Jag är rädd att den kör ihop sig när asfalten smälter.
 
Vi körde kallasfalt när vi gjorde samma jobb för något år sedan men hade då en jämn och fin kant mot trottoaren som var i asfalt. Dock ser man såklart skillnad på materialet...
 
Vinkelslip med diamantklinga borde ju funka. Allternativt hyra en maskin, modell större.
 
Hyr en motorkap med rätt klinga och mät noga innan så det blir så tajt som möjligt.

Det absolut bästa är givetvis att lägga en bit med ny asfalt så man får lite vidhäftning mellan stenen och detn nya asfalten. Skulle inte rekommendera kallasfalt.
 
Vinkelslip med diamantklinga fungerar utmärkt för att såga i den gamla asfalten. Själv skulle jag nog sedan satsa på vanlig finbetong mellan sten och asfalt, men det beror ju på hur det ser ut.
 
Tack för tipsen. Jag har kapat asfalten och lagt stenen så nära som möjligt. Har fogat med stenmjölet och hoppas att det räcker. Gör det inte det så blir det betong, jag hoppar kallasfalten som det ser ut då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.