Jag bor i en gammal lägenhet, jag tror den byggdes tidigt 1960-tal. Väggarna är nästan samtliga hård betong. (Behöver borrhammare för att borra i det.) Personen som bodde här innan mig var kunnig inom el sades det, kanske jobbade han t.o.m. som elektriker. Han har säkert pulat en hel del själv här.

Det finns en "strömbrytare", med citationstecken, som är trådlöst bunden till en sån där Hue-brygga, typen som används för hemautomatisering. Jag vet att det tidigare suttit en helt vanlig strömbrytare där, till ett lamputtag i taket, och jag skulle gärna vilja ha tillbaka det på det viset.

Jag pillade bort "strömbrytaren" som satt fast ganska hårt med dubbelhäftande tejp. Bakom finns ett hål i väggen som mäter cirka 62x42 mm och det enda som finns däri är en BRUN sladd som är ihopskarvad med en VIT sladd med hjälp av krympslang!

Vad är det för nånting? Det känns som att det saknas ett par sladdar? Och varför olika färger? Jag är hyfsat säker på att en av sladdarna går vidare till minst en lampa i samma rum, kanske leder den även vidare till ytterligare något rum.
 
K knapert skrev:
Jag bor i en gammal lägenhet, jag tror den byggdes tidigt 1960-tal. Väggarna är nästan samtliga hård betong. (Behöver borrhammare för att borra i det.) Personen som bodde här innan mig var kunnig inom el sades det, kanske jobbade han t.o.m. som elektriker. Han har säkert pulat en hel del själv här.

Det finns en "strömbrytare", med citationstecken, som är trådlöst bunden till en sån där Hue-brygga, typen som används för hemautomatisering. Jag vet att det tidigare suttit en helt vanlig strömbrytare där, till ett lamputtag i taket, och jag skulle gärna vilja ha tillbaka det på det viset.

Jag pillade bort "strömbrytaren" som satt fast ganska hårt med dubbelhäftande tejp. Bakom finns ett hål i väggen som mäter cirka 62x42 mm och det enda som finns däri är en BRUN sladd som är ihopskarvad med en VIT sladd med hjälp av krympslang!

Vad är det för nånting? Det känns som att det saknas ett par sladdar? Och varför olika färger? Jag är hyfsat säker på att en av sladdarna går vidare till minst en lampa i samma rum, kanske leder den även vidare till ytterligare något rum.
Det finns väl fler sladdar anslutna till den trådlösa strömbrytaren också?
 
K knapert skrev:
Den trådlösa strömbrytaren är helt fri från sladdar. Den drivs med batteri. Jag är ganska säker på att det är denna: [länk]
Ah, ok. Då är den bruna troligen fas och den vita tändtråd till lampan. Tidigare ägaren har permanent kopplat ihop dem eftersom han istället styrt via Hue.
Det du behöver göra är att klippa isär dem och ansluta till en vanlig strömbrytare istället. (belysningsströmbrytare har bara två sladdar om det inte är t.ex. trapp eller kron strömbrytare)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Petke Petke skrev:
Ah, ok. Då är den bruna troligen fas och den vita tändtråd till lampan. Tidigare ägaren har permanent kopplat ihop dem eftersom han istället styrt via Hue.
Det du behöver göra är att klippa isär dem och ansluta till en vanlig strömbrytare istället. (belysningsströmbrytare har bara två sladdar om det inte är t.ex. trapp eller kron strömbrytare)
Ahaaa, så klart. Då är alltså lampan "permanent påslagen" så att säga. Det låter logiskt.

Visst behöver man ingen särskild dosa bakom en strömbrytare till en lampa? Eller ska man ha någon speciell apparatdosa?
 
K knapert skrev:
Ahaaa, så klart. Då är alltså lampan "permanent påslagen" så att säga. Det låter logiskt.

Visst behöver man ingen särskild dosa bakom en strömbrytare till en lampa? Eller ska man ha någon speciell apparatdosa?
Svårt att svara på utan bild. Dosor har sett olika ut genom åren. I äldre hus är det inte ovanligt med en ingjuten metalldosa utan skruvanslutningar. Då använder man strömbrytare med klor som klämmer fast den i hålet. Men beroende på hur det ser ut hos dig så kan det även vara bra att sätta in en renoveringsdosa i väggen.
 
Tag en bild på "hålet" i väggen, och lägg upp här. Det låter väldigt konstigt om det inte finns en rund dosa i väggen. Detta är väl i Sverige? Utomlands är det inte ovanligt med fyrkantiga apparatdosor.
 
K knapert skrev:
Ingen fara, jag är bara så less på att bo i en lägenhet där varenda liten åtgärd blir så oerhört komplicerad... Plåtdosor utan fästringar, krympslangar som skarvlösning, eluttag som är helt frikopplade från resten, metallrör i betongväggar... 😩

Det känns verkligen som att jag ska ta hit en elektriker, men då blir jag nästan säkert totalt blåst, just eftersom jag saknar grunderna. Jag har inte den blekaste aning om hur mycket det skulle kunna kosta. Att då bemötas med pikar för att man försöker göra någonting som man normalt sett faktiskt FÅR göra, det är inte så jättekul.
Och att trådarna är skarvade i dosan med krympslang är ett säkert tecken på att det INTE är en elektriker som skarvat ledningen utan någon "bror duktig". En yrkesman skulle aldrig skarva en ledning i en apparatdosa (med skarvhylsa/lödning krympslang, dock inte förbjudet ) och då tänds en varningslampa och man kanske ska kolla upp om det finns andra stolligheter i anläggningen.
Och helt riktigt passa dig för en hantverkare, dom är alla kriminella och borde sitta bakom lås och bom.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jga har rensat lite i tråden.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.