Vi tar tacksamt emot tips och råd

 
  • plan2b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är definitivt inte någon planlösningsexpert, men mina spontana tankar är

- varför två dörrar till dusch och bad?? Så nära varandra?

- jag skulle valt dörr till klädvårdsdelen, så att man kan stänga in oljud från tvättmaskinen lite bättre.

/Elin
 
jag skulle rätta till sovrumsväggar ( bort med snedda hörn) och göra en nisch för dörr till badrummet och få på det stätt en paralell duschnisch i badrummet. Går det att förstå min beskrivning?
gaia
 
Tackar!

kloka_elin:
Aha - glömde rensa lite bland dörrarna :) Det är två alternativ som syns på bilden...

Klädvården ska få en skjutdörr var det tänkt.

gaia:
jag hänger med en bit, men inte hela vägen :( Vore toppen med en bra lösning på de vinklade väggarna.
 
Jag tycker att hallen är för stor. Det går fler m2 på den än vad det gör på det största sovrummet. Men det är min personliga smak det

Sovrummen och vinklarna har jag för mig att jag hadde ritat om en gång redan men här kommer min lösning. Jag har flyttat upp väggen mellan sovrummen lite för att det ska passa bättre

 
  • plan2b_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, mats_o. Din förra ritning finns fortfarande med i tankegångarna, och vi är tacksamma även för detta bidrag!

Entrén är också en knepig grejj. Det ska rymmas en trapp till loftet, samt en garderob mot köksväggen - och ändå kännas luftligt. Vår plan är att lämna köksväggen obyggd för att i efterhand kunna välja var den ska vara någonstans - ev korrigera lite.. Den breda passagen till tvätt ska ev. rymma lite klädförvaring längs vägen.
 
Tack, då var det inte jag som håller på att bli helt gaggig än. ;) Tyckte att jag kände igen det hela så väl
 
Placering på tomt. Är det fel med så mycket förnster i NV?
 
  • placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det tycker inte jag.

En gång i tiden skulle man ju undvika fönster på nordsidan pga av att de läkte såpass mycket värme men det gäller ju inte med moderna fönster så jag tycker att man ska placera fönster där man vill ha dem
 
LinaoMarkus skrev:
gaia:
jag hänger med en bit, men inte hela vägen :( Vore toppen med en bra lösning på de vinklade väggarna.
glöm det ;) du har ju fått det perfekta lösningen av mats-o :)
gaia
 
jo, mats_o-lösningar är alltid bra, men jag är rädd att den långa korridoren känns ännu längre om man gör den rak.  Den måste dessutom gå in ytterligare lite utöver mats_o-skissen om dörrarna ska gå in i öppningarna.
 
om det saknas 10cm så kan man ju ta litet av bad och tvätt ....
Förstår inte din rädsla för långa koridorer .... det finns spotar att belysa den smart eller takkupoler, hänga en bildgaleri på väggar, sätta en smart smutstvättlucka från koridor till tvättrummet maskerat med en tavla :-/, speglar osv.
Det ska kännas avskilld när man går till sovrumsdelen eller toa, tycker jag. I alla fall bättre än att man ser för mycket från vardagsrummet/kök varje gång man öppnar dörr till sovrum eller toa  ;). En korridor är snarare en fördel än en nackdel som jag ser det :). Vill du inte se den så kan du sätta en snygg dörr till den delen av huset och få det tystare i hela sovavdelningen . Enkla lösningar håller bäst i längden ;).
Det är svårt at undvika en korridor om man har många rum på rad och vill ha dörr till var och ett rum.
Min idee var att korridoren ska svänga 90 grader :
sov     l--------------------
 
  ------l   ------------  
             l dusch l
sov    l-------l nisch  l
       
sneda väggar ställer bara till problem vid möblering och bildar oftast boyta som går inte att använda på ett vettigt sätt, tycker jag.
gaia
 
Jag gick i den fällan själv och satte två dörrar på sniskan.

Det är snyggt, det är det men dels förlorar man en yta i hallen där man tex kan sätta en blomma i mitten eller varför inte en belyst spegel. Gör man det lite u format så blir det ett bra ställe för en grund bokhylla.

I rummen får man död yta innanför den spetsiga änden där man måste lämna tomt så att man kommer in i rummet också
 
Med de argumenten kanske ni lyckats bota vår korridorfobi :) Det lutar definitivt åt det hållet...
 
Korridorbiten blir ungefär som det var gjort i mitt föräldrahem.
Där låg sovrummen på samma platser som hos er. Sen kom tvättstuga och badrum mitt emot varandra och ytterligare ett sovrum på ena sidan och ett litet förråd plus entrehall på andra sidan. Längst upp låg vardagsrummet och köket.

Den stora fördelen med er variant är att ni har fönster på långsidan i vardagsrummet. Det saknades i "mitt" hus samt att det bara hadde en taklampa i korridoren. Sen var det ju ett 70 tals hus så det skulle ju vara mörka tapeter också......

Blev ett jättelyft när vi renoverade och bytte till ljusa tapeter. Vipps så kändes hallen dubblet så stor och luftig. Så med bra ljus och rätt tapeter så tror jag att det kommer att kännas helt ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.