Hej, Jag vill skarvar jag hopvrida trådar i en kopplingsdosa. Vad kallas det don som man skruvar över de hopvridna trådarna så att de isoleras effektivt? Jag förmodar att de kan köpas på Jula Bauhaus?

Sten
 
JanneJanne123
Förmodligen refererar du till ”tomtehattar” eller Torix som det heter. Låter som att du inte är jättevan att trixa med el och då skulle jag rekommendera att använda dig av Wago 221. Finns att köpa på alla byggvaruhus.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Observera att man får aldrig någonsin göra en koppling med bara ihoptvinnade trådar. När man använder Torix (som inte är lämplig om man inte har erfarenhet), så tvinnas visserligen trådarna ihop, men det är inte det som skapar kontakt, utan att dte finns vassa metallgängor inne i "hatten". De skär in i koppartrådarna och skapar en gastät förbindning (om man skruvar åt dem lagom hårt).

En dålig koppling som man ex. får genom att bara tvinna ihop trådar blir varm och kan börja brinna, eventuellt efter flera år när syre i luften har skapat oxidhinnor på trådarna.

Min länk till jula gäller nog en onödigt stor förpackning, jag har sett mindre billigare förpackningar på byggvaruhus.
 
H hempularen skrev:
Observera att man får aldrig någonsin göra en koppling med bara ihoptvinnade trådar.
Så då menar du att ihoptvinnade ledare av koppar inte ger kontakt med varandra, utopi, tvinnas 2 ledare ihop så blir det kontakt och inget annat, sen med tomtomössor ( torix ) är för att dom ska pressas tillsammans i en spriral i en strut och fastna i gängorna.
samt vara ett beröringskydd mot åtkomst av ledare. Har inte haft någon som glappat eller bränt/smält som Wago gör i bland enligt dom uppgifter som finns. Det talas om Wago i tid och otid på forumet, dom är inte bäst, men fungerar.
 
För alla som inte är har lång erfarenhet i elyrket är Wago helt överlägsna.
Om man dessutom använder rätt kombo av kabel och klämma och monterar enl. instruktion (tex skalar kabeln i rätt längd) är de definitivt att betrakta som säkra.

Obs, det finns fulkopior på Wago 221, 222 och 773 att köpa på Wish, ebay mfl. Akta!!
 
martin43 martin43 skrev:
För alla som inte är har lång erfarenhet i elyrket är Wago helt överlägsna.
Det med att vara överlägsna talades det inte om, utan att tvinnade ledare har inte kontakt med varandra, så du behöver inte komma med något som ska vara till försvar för Hempularens inlägg och det svar jag skrev. Det är bara fakta det jag skrev, och är det någon som ska kommentera så är det väl Hempularen, vet faktiskt inte vilken yrkesgrupp som ni är/var i för att svara och skriva på skarvning av ledare i dosa
 
J jonaserik skrev:
Det med att vara överlägsna talades det inte om, utan att tvinnade ledare har inte kontakt med varandra, så du behöver inte komma med något som ska vara till försvar för Hempularens inlägg och det svar jag skrev. Det är bara fakta det jag skrev, och är det någon som ska kommentera så är det väl Hempularen, vet faktiskt inte vilken yrkesgrupp som ni är/var i för att svara och skriva på skarvning av ledare i dosa
Precis, därför talade jag om det eftersom TS vill ha hjälp med en kopplingsklämma och jag instämmer alltså med JanneJanne123 och hempularens råd.

Eftersom TS inte vet vad klämmorna heter är han förmodligen inte så van att använda dessa och ett bra råd är därför att låta bli och använda Wago istället. De är mkt lättare att lyckas med. En debatt om ihoptvinnade ledare hjälper inte TS.
 
H hempularen skrev:
. De skär in i koppartrådarna och skapar en gastät förbindning (om man skruvar åt dem lagom hårt).
Bara undrar, kan man dra de för hårt? Vad händer då?

Jag har genom åren noterat att det verkligen varierar i hur hårt de är tvinnade beroende på vem som har utfört arbetet.
Och då pratar jag om hus som jag vet har el installerad av elektriker.

Mitt eget hus fick all el utbytt ca 2001 av ett företag som försäkringsbolaget anlitade. Jag gissar att det inte var vem som helst...
Torixarna sitter verkligen inte jättehårt dragna! En av kopplingarna glappade tom så att frysen lade av ibland.
I övrigt är det prydligt och konsekvent installerat.
 
Om det går att dra en Torix för hårt, skall jag erkänna att jag inte vet. Men de går definitivt att dra för löst, och det är inte uppenbart för någon som är ovan, ifall de skall dras lite till.

Jo givetvis blir det kontakt om man tvinnar ihop två koppartrådar, bara sådär. Men det blir ingen bra kontakt, och vid stora strömmar kan en sådan skarv brinna.
 
tommib
Det går utmärkt att dra en torix för hårt. Då drar man av en eller flera ledare med avbrott eller glapp som följd, speciellt om man råkade göra en liten brottanvisning när man skalade ledaren. I värsta fall blir det en halvbra kontakt som inte upptäcks innan man lagt tillbaka ledarna. Detta kan leda till brand.

Jag sällar mig till övriga som rekommenderar wago, då gärna 221 som är absolut lättast för nybörjare att både använda och verifiera. Torix är inget man bör rekommendera, speciellt inte till någon som tror att den bara är till för att isolera ledarna.
 
MultiMan
martin43 martin43 skrev:
För alla som inte är har lång erfarenhet i elyrket är Wago helt överlägsna.
Om man dessutom använder rätt kombo av kabel och klämma och monterar enl. instruktion (tex skalar kabeln i rätt längd) är de definitivt att betrakta som säkra.

Obs, det finns fulkopior på Wago 221, 222 och 773 att köpa på Wish, ebay mfl. Akta!!
Finns ju ingen anledning att handla där när Amazon.de har originalet, till bra priser och dessutom fraktfritt. Jag brukar köpa därifrån.
 
Finns också på Bauhaus, Jula, ClasO, Kjell mfl, speciellt om man bara ska ha nån enstska, som TS.
 
optimum
Infinner sig en viss tveksamhet.
Om man inte vet hur man ska koppla i dosor så kanske man inte ska göra sådant alls utan låta en elektriker göra detta.

Önskar Sten välkommen till forumet.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.