TRJBerg
Jag har ett specifikt behov med tillhörande problem.
Jag har några skåp och byråer från ca sekelskiftet 1900 som är fanerade.
Skåpluckorna/dörrarna har inga handtag utan endast nycklar/nyckelhål finns.
Då endast en nyckel per skåp finns så är det bökigt att hantera då jag ofta behöver föremål i dem.

Har försökt fundera ut en lösning. Extra nycklar är ett problem då det är gamla nyckelmodeller som kräver ett tidskrävande arbete med ev nyckelfirmor för att nå ett fungerande resultat. Om det ens går. Har prövat med att beställa "fake" nycklar med rätta dimensioner men de sitter alldeles för dåligt för att det ska fundera.

Har kommit fram till att en knopp med "träskruv" kunde fungera. Dvs skruva in knoppen i nyckelhålet så det sitter m h a friktion. Men har inte hittat någon sådan.

Tips?

En annan lösning är självhäftande "knopp" eller liknande. Men här finns två problem: dels finns risk för att skada faneret, dels så blir de självhäftande lösningar jag sett (hittills) ganska fula om inte vederstyggliga.

Tips?
 
TRJBerg
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
kanske en sån här ?
[länk]
Ja det är ju en lösning. Men det verkar förutsätta att man har en "tryckmån", dvs att skåpdörrarna med den lösningen inte sitter dikt an mot ramen utan är på ett visst avstånd från den när de är stängda. Är lite tveksam rent estetiskt.
 
Min lösning brukar vara att skruva dit en liten enkel knopp som sitter med en träskruv utifrån. Då blir det bara ett nytt hål i det gamla träet och det är utifrån och inte genomgående.

Drar man i nyckeln är det bara en tidsfråga innan man råkar riva sönder träet runt nyckelhålet.

Fast det kan ju hända att Knut Knutsson skulle strypa mig för det..........
 
TRJBerg
H heimlaga skrev:
Min lösning brukar vara att skruva dit en liten enkel knopp som sitter med en träskruv utifrån. Då blir det bara ett nytt hål i det gamla träet och det är utifrån och inte genomgående.

Drar man i nyckeln är det bara en tidsfråga innan man råkar riva sönder träet runt nyckelhålet.

Fast det kan ju hända att Knut Knutsson skulle strypa mig för det..........
Ja det går ju. Men jag vill inte skada faneren (ganska fin valnötsfaner).
Nyckelhålen är skyddade med metallbeslag.
 
RoTe
Hitta någon knopp eller nyckel eller vad du nu vill och limma fast i låset? Är väl bara att fylla det med epoxy och lägga i vad du nu vill ha sittandes fast där. Jag tänker att en snyggare nyckel, som ju inte behöver vara rätt nyckel skulle passa estetiskt? Med svart epoxy, skulle det säkert inte ens synas att det är limmat.
 
Hade problem när kidsen var små att det skulle öppnas överallt. På tv bänken hade jag inga handtag utan bara en liten snörstump som stack ut, som vart fäst på insidan. Väldigt diskret men funkade ypperligt.
 
Beroende på hur tröga de är, träknoppar med neodymmagneter som du sätter på låsblecket. Då går det även lätt att ta bort dem om du vill av estetiska skäl.
 
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Hitta någon knopp eller nyckel eller vad du nu vill och limma fast i låset? Är väl bara att fylla det med epoxy och lägga i vad du nu vill ha sittandes fast där. Jag tänker att en snyggare nyckel, som ju inte behöver vara rätt nyckel skulle passa estetiskt? Med svart epoxy, skulle det säkert inte ens synas att det är limmat.
Vill inte göra någon åverkan/permanent förändring på skåpen. Av estetiska skäl bl a.
 
TRJBerg
raveper raveper skrev:
Hade problem när kidsen var små att det skulle öppnas överallt. På tv bänken hade jag inga handtag utan bara en liten snörstump som stack ut, som vart fäst på insidan. Väldigt diskret men funkade ypperligt.
Är förmodligen svårt på de här skåpdörrarna. De går dels omlott och dels uppe och nere är det troligen för smala springor mm.
Men det kan kanske fungera som en temporär lösning nu när jag tänker efter.
 
TRJBerg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Beroende på hur tröga de är, träknoppar med neodymmagneter som du sätter på låsblecket. Då går det även lätt att ta bort dem om du vill av estetiska skäl.
Låsblecken är mycket troligen omagnetiska, mässing eller brons. Dessutom har de ojämn yta.
Bild:
Träskåpsdörrar med konstfulla metallbeslag, klassisk design, slitage, antydan om ålder eller användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(De andra skåpen har liknande.)
 
TRJBerg
pdov pdov skrev:
Hur stora glipor finns det. Om det är stora nog så kanske handtag som fästs på insidan kan vara ett alternativ.
[länk]
[länk]
Vet inte om jag föreslår någon av dessa utan mer principen.
Den första skulle kunna passa utseendemässigt, men för smala springor.
 
pdov
Sitter beslagen med skruvar idag? Kan man skruva ut dessa och använda för att fästa ett läderhandtag. Möjligen att du få använder en något längre skruv i samma skruvhål.

Är nyckelhålen genomgående så att de syns inne i skåpet?
 
TRJBerg
pdov pdov skrev:
Sitter beslagen med skruvar idag? Kan man skruva ut dessa och använda för att fästa ett läderhandtag. Möjligen att du få använder en något längre skruv i samma skruvhål.

Är nyckelhålen genomgående så att de syns inne i skåpet?
Nyckelhålen är inte genomgående. Beslagen är spikade med små mässingsspikar.
Vill inte göra åverkan på dem eller riskera att göra det. Min tanke med knoppar med träskruv är väl den nivå av ingrepp jag vill göra. Dvs de skulle sitta m h a friktion och jag skulle kunna lossa dem utan nämnvärd påverkan.
Man kan kanske tycka att jag gjort det onödigt krångligt för mig, men jag är rädd om skåpen. 🙂

Börjar luta åt att testa ÅkeSun:s lösning. Eller göra egna knoppar (köpt mässingsknopp och montera träskruv på den).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.