Hej!

Jag tänkte höra om någon känner till ifall Tjälisolering eller så kallad Randisolering skapar fukt mot byggnaden?

Vi hade det i vår grund (se bild) men tog bort det i rädsla för fuktproblem.

Tack för svar.
 
  • Sektion av grund med tjälisolering mot byggnadens utsida.
  • En byggplats med vit Tjälisolering vid husgrund, täckt med plast, omgiven av byggmaterial och röran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel av vita Sundolitt isoleringsskivor på grusunderlag nära träplankor och grusspread, angiven som Tjälisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Tvärt om så skyddar den ju mot att dräneringen sätter igen. Men det är klart att det är minst lika viktigt med fall från huset.

Det är inte så farligt med fukt som kommer uppifrån mot kantelementen den rinner vidare och den kapilärbrytande cellplasten under hindrar den från att stiga upp till betongen.

Varför skulle kantisoleringen göra att något blev fuktigare?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
varför skulle det bli fukt mot byggnaden?
 
Hej!
Det är inget fall från huset, det jag tänkte på. Är som en rak mur som blockerar vatten att komma fram till dräneringen.

Jag har ritat en bild på hur jag tänker att det känns lite ologiskt.

Jag är inte sakkunnig, därför jag undrar :D

Tack!!
 
  • Ritning som visar en murs utformning blockerar snö, regn och vatten från dränering.
Men sätt isoleringen med lite lutning ut från huset då.

För övrigt skall väl marken alltid läggas med lutning bort från husgrunden,
så regnvatten rinner bort från huset.
Det är väl elementärt.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi tog bort isoleringen helt och hållet, företaget som la den la inte med någon lutning så det enklaste var att bara be dem ta bort det.

Tack, då håller ni alltså med om att fuktrisken finns om det inte är någon lutning.

vänligen
 

Bästa svaret

Okej,

*Skilj på fukt och vatten. Det handlar om olika problem.
Vatten kommer uppifrån (flytande form), Fukten kommer i det här fallet underifrån marken (gasform).

*Vad skulle fukt eller vatten göra för skada där?
Det är utanför klimatskärmen och enbart oorganiska material.

*Du har antagligen ett större fukttryck under plattan. Där har du sannolikt en högre temperatur och sämre fukttransport. Men det är ok för konstruktionen klarar av det.

*Isoleringen var EPS och den är inte lagd vattentät.
Så fukt underifrån kan komma upp genom EPSen (att fukt från mark följer EPSen på källarväggen upp till syllen kan vara ett problem och riskkonstruktion. Men jag är inte helt insatt i det problemet och det är inte relevant i detta fallet.)
Vatten rinner ner i springor osv för att sedan hamna i dräneringen men visst bör de läggas med fall utåt för bättre avrinning.



*Poängen med den isoleringen är att hindra tjälen från att komma in under plattan.
Du kan nu ha ökat risken för tjälhävningar. Speciellt om du har en bra isolerad platta.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.