Är på väg att slipa mitt parkettgolv av ek som är från slutet av 60 talet. Har slipat det för 10 år sedan men då la vi bara en lack på.
Nu är det så att vi vill få ett ljustgolv.

Råden jag fått är betsa sen lacka. Några säger med pigment i lacken andra säger inte. Då de menar att vattenbaserat lack inte ger någon gulton vilket jag inte vill ha.

Sen har jag fått ett annat förslag att lacka två gånger med pigment i.

Vad skulle ni rekommendera?
Vill ha så mycket struktur i golvet som möjligt.

Vax och olja går bort helt.

Tacksam för tipps.

Mvh
Richard
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Slipa, lägg på ett eller två lager dekorvax (beroende på hur ljust du golvet ska vara) och sen avsluta med en vända transparent OSMO hårdvaxolja. Med denna lösning får du ett så ljust golv du vill ha, som inte kommer gulna. Fördelen är att du får oljans mjukhet och lackens hårdhet. Får du en repa är det enkelt att slipa och lägga på ny hårdvaxolja. Enklare än så kan det inte bli.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Jag skulle också välja dekorvax och hårdvaxolja, men Osmo rekommenderar inte mer än ett lager dekorvax på golv. Jag hade en diskussion nyligen med dem runt detta eftersom informationen på hemsidan är tvetydig. Vi gjorde det på ett äldre furugolv och det blev väldigt bra!
 
Redigerat:
Det kanske var gran förresten inser jag nu när jag ser mängden kvistar :)
Så här blev det i alla fall med ett lager dekorvax (3188 snö) och ett lager hårdvaxolja (Pigmenterad 3041 Natur).
IMG_7742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krillek skrev:
Jag skulle också välja dekorvax och hårdvaxolja, men Osmo rekommenderar inte mer än ett lager dekorvax på golv. Jag hade en diskussion nyligen med dem runt detta eftersom informationen på hemsidan är tvetydig. Vi gjorde det på ett äldre furugolv och det blev väldigt bra!
Osmo rekommenderar ett lager dekorvax, men jag har kört med två lager ett par gånger. Det blev väldigt vitt... så sen dess har det bara blivit ett varv. Men det funkar utmärkt med två.
 
Kolla på Bonas hemsida dom har ganska mycket olika trix för att färga in golv, man kan avsluta med lack olja eller vax
 
Tack för svaren

Osmo har jag gort på min altan med snövitpigmen .
Sa då att aldrig mer hårdvax 😂men snyckt blir det. Det vet jag.

Ska kolla bona sidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.