Hej, vi har ett gammalt (60-tal) luftgolvvärmesystem som förser huset med friskluft via kanaler (hål) i fönsterbrädorna. Detta system är dock numera avstängt mestadels av året (sommaren / då det är över nollan ute). Det betyder att så snart det blir varmt ute, står även luften "stilla" i huset och det kan bli tryckande värme om solen ligger på.

Jag har fått monterad en luft/luft-pump vid entren som gör ett bra jobb att värma upp huset när det varit extra kallt ute och golvvärmen inte klarat av att leverera värme (gjord för oljepanna, men som nu bara drivs av luft/vatten-pump). Men varmluften från luft/luft-pumpen når inte riktigt in i sovrummen. Det finns liksom ingen möjlighet för cirkulation.

Vore det rimligt att sikta på att installera ett komplett FTX-system via kallvinden? Mycket pengar, inte så sugen då jag är osäker på att det är en korrekt investering.

Kan jag kanske montera ett nytt "paket" som förser golvets luftkanaler med friskluft?

Eller modifiera nuvarande rördragning så man kan stänga av att varmvattnet går via vattenbatterina? Helst med automatik...!

Vad hade ni gjort. Bifogar översikt på huset. Det rödmarkerade är tvättstugans "hål". Jag är dock osäker på om det går ut ur huset, eller om det är gammalt hål för rotation av luft. Då tvättstugan även är gamla pannrummet. Kan tänka mig att det är menat att värme från pannrummet ska tas för att skickas in / runt i huset igen... ?

Hoppas jag får nått svar.
 
  • Åkerstigen-6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump! Vore uppskattat om någon tar sig tid att fundera med mig om vad för alternativ jag har för att få cirkulationsluft i huset utan att golvvärmen måste vara igång.

Please? :)
 
Om du är ute efter "modernt" inomhusklimat är nog FTX enda vägen om du skall få någon ekonomi i det men det innebär en hel del håltagning och montagearbete. I det sammanhanget blir det också ekonomiskt försvarbart att anlita en konsult som kan hjälpa dig att räkna på det. Det finns en hel del fallgropar när man börjar ändra i gamla ventilationssystem. Man vill exempelvis undvika att suga in kontaminerad luft från byggnadsdelar, kryprum et cetera när tryckbilden ändras. Likaså måste man vara försiktig så att man inte råkar bygga in ett övertryck mot byggdelar som inte klarar det. Murverk kan exempelvis fara väldigt illa om tryckbilden hamnar fel med frostsprängning till följd. Vill du göra ett säkert val bör du ta hjälp av en expert som ordentligt går igenom de förutsättningar som finns.

I min kåk byggd -61 med självdragssystem hade tidigare ägare precis satt in en ny panna med utedel innan han sålde. Det tyckte jag var synd. Hade hellre fått kåken 80 lakan billigare och byggt in FTX då vi ändå rev ur resten av kåken. Jag har satt RF-styrda fläktar i våtrummen men ännu inte fått ordning på tilluften. Redan en så liten förändring har ställt till det i ett av sovrummen. När fläkten går luktar det stuga i ena hörnet. Mekanisk ventilation är komplicerat att greja med i gamla hus. Så här i efterhand ångrar jag att vi inte kastade ut den nya pannan och köpt ett FTX system istället.
 
Hej,
Låter och ser ut som vi har precis samma typ av hus. Men ditt garage är tillbyggt i efterhand eller? Jag skrev lite på värmepumpsforum för ett tag sen, nedan är en sammanfattning av vad jag skrev.

Jag kan försöka uppdatera dig på vad vi gör.

Hälsn. Anders!
Hej!
I juni 2011 köpte vi ett Nivis-hus byggt av Svenska Trähus 1962, 120 kvm. Det har som du säger värmts av ett Bahco-system (vattenbatteri) + olja där sedan oljan byttes mot elpanna. Nu har vi bytt elpannan mot bergvärme i April. Det var några nätter med ca 5 grader så har inte kunnat testa det ordentligt, men blev inga 22 grader. Inser ju att det krävs en del justeringar innan det fungerar bra, men årstiden är ju inte optimal för det. Men installatören är bra och har gjort några besök och ska följa det under året, är ju inte riktigt någon standardinstallation för dom heller. Just nu har systemet ett utjämningskärl på 100l som är kopplad med vattenbatteri + 3 radiatorer och detta cirkuleras av pumpen i en Thermia optimum 8. Ca 90 kvm värms av Bahco-systemet och 30 kvm av radiatorer. Det som diskuterats är att när pumpen gör tappvarmvatten så hinner fläkten ta in mycket kalluft och vattenbatteriet kyls ner fort eftersom cirkulationspumpen är upptagen med tappvarmvattnet. Dom ska uppdatera med något och vi håller på att kollar vad som blir bäst, FTX diskuteras.

Vad har ni för framledningstemperatur till vattenbatteriet vid 0 grader?

Mvh,
Anders
 
Har själv suttit med ventialtionsproblematiken till "vårt" hus, byggt -54, denna veckan och kan bara konstatera att det är en djungel där ute.

Ngt som varit mig behjälpligt är boken Byggekologi av Varis Bokalders och Maria Block. Dyr som xxx men väl värd varenda krona och vem vet, kanske finns på ett välsorterat bibliotek??

Jag funderade iaf just på FTX men vi kommer hoppa det då vi har pelletspanna. Istället blir det mekaniska frånluftsfläktar samt tilluftsventilation i form av självdragsventiler.

I källaren kommer vi ha soluppvärmd fläkt som värme. Sådana finns även med separat solpanel så att man kan få AC på somaren om det är det du är ute efter. Ligger på ca 10 000:- för en hel villa och installationen sköter du själv.

Vet inte om det gav dig så mkt men förhoppningsvis fick du ngt tips på vägen iaf :)
 
Lånar tråden för en fråga, eftersom jag har ett likadant Nivis-hus med samma typ av uppvärmning.
Min golvvärme fungerar bra, men det ger ingen varmluft i ventilerna runtom längs väggarna i rummen.

Vad kan detta bero på om båda fläktarna i "centralen" går när värmeanläggningen drar igång?
 
Det är enbart friskluft i ventilerna vid fönstrena så vitt jag vet. Varmluften ska hålla sig till det golvet.
 
Johnny - är det verkligen så?
Såhär skrivs i en annan tråd: "Uteluft sugs in av ventilationsfläkten och värms i ventilationsvärmeväxlaren i aggregatet innan den via fördelningstrummor av plåt distribueras ut genom golvkanalerna och vidare upp till tilluftsutsläpp i ventilationslister vid undre karmen på alla fönster."

Alltså uppvärmd luft i de ventilationslisterna. Hursomhelst känner jag inget flöde därifrån alls, och undrar vad det kan bero på?
 
Ok, vad jag kanske menar är väl då snarare att jag aldrig känt varmtluft där. Men det är ju inte heller "kall" luft. Golvet tar ju en hel del värme från luften innan det når väggarna... troligen.

Men om du inte har något flöde alls där, då är det nog något fel eller igensatt någonstans.
 
Temperaturer under 25-29 grader känns oftast fortfarande "kall" när den får lite hastighet så låt er inte luras.
 
Då undrar jag var det flödehindret kan finnas någonstans, eftersom det inte kommer någon luft där i något av rummen i huset, trots att fläkten går?
 
öppnar du luckan där tilluftsfläkten sitter och det börjar blåsa i tilluftsventilerna sitter "bromsen" på vägen in till enheten. Kommer det ändå ingen luft sitter det efter fläkten. Kan detta vara en orsak?
 
Kalmarkille skrev:
Då undrar jag var det flödehindret kan finnas någonstans, eftersom det inte kommer någon luft där i något av rummen i huset, trots att fläkten går?
Är det kallt i huset?
 
exerg skrev:
öppnar du luckan där tilluftsfläkten sitter och det börjar blåsa i tilluftsventilerna sitter "bromsen" på vägen in till enheten. Kommer det ändå ingen luft sitter det efter fläkten. Kan detta vara en orsak?
- Jag förstår inte hur något ska kunna sitta "i vägen" på väg ner från fläkt och upp i väggkanalerna. Det ser ut att vara en rejäl trumma som går ut under golvet och sprider luften ut i respektive utblås vid fönstren.
 
k28Rasmus skrev:
Är det kallt i huset?
- Nej, det värmer ju under golven. Det är bara i utblåsen under fönstren det inte flödar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.