Att välja stil på trädgården är inte helt enkelt. En utgångspunkt kan vara att designa trädgården så att den passar ihop med husets yttre stil.
En trädgård med strikta och raka former är modern och minimalistisk. Denna stil passar bra ihop med moderna och arkitektritade hus men även till funkishus, tycker jag.
Trädgårdens estetik utgår ifrån balans och proportion. Olika golvmaterial och växtval kan användas för att skapa ett harmoniskt och stilrent helhetsintryck. Använd ett fåtal väl utvalda växtsorter och plantera i större grupper som återkommer i trädgården.


Du kan läsa blogginlägget här: Skapa estetisk trädgård med raka former
 
När man väljar raka former, då är det enligt min uppfattning extra bra att skapa kontraster. Tex genom höjdskillnader, materialval eller växter.

Om man inte vill ha det tråkigt är det bra att 'artikulera' och överdriva lite, som man gör i teater.

Snart kommer nya säsongen av "Love Your Garden".
https://www.facebook.com/LoveYourGarden2
Alan Titchmarsh med sin team är väldigt kreativa. Här är det oftast runda former, annorlunda objekt och vatten som gör magiken :)
 
Madelene S
Precis som du skriver är kontrasterna viktiga eftersom de gör att designen det blir intressant och ger liv åt rabatten. Här finns utrymme att ställa mjukt mot hårt, småbladigt mot storbladigt, vertikalt mot horisontellt osv.

Tack för tipset om "Love Your Garden", det skall jag absolut kolla upp. :)

Själv är jag väldigt förtjust i Monty Dons trädgårdsprogram.

Monty Don's Italian Gardens - Part 1 - Rome

Monty Don's Italian Gardens - Part 2 - Florence

Monty Don's Italian Gardens - Part 3 - The South

Monty Don's Italian Gardens - Part 4 - The Veneto, Lucca and The
 
Hej Madelene,
roligt du tipsade Monty Dons "Italian Gardens". Jag och min fru har set alla, också hans senare "French Gardens".

En av mina absolute favorit trädgårdar är Villa d'Este, Tivoli, Italien.
http://www.youtube.com/watch?v=2HQjOtN9PMU
Otroliga vattenanläggningar. Måste åka dit någon gång!
 
Bilden från "Archicentral" får mig att tänka på Minecraft. Faktiskt flera av bilderna nu när jag tänker efter...
 
Madelene S
Robert Kooijman - Håller med, vattenanläggningarna är magiska! Bjud med frun på en resa, det är alltid uppskattat :)

Agorazo - Jag kollade några filmer på YouTube där man skapade trädgårdar med Minecraft. Skulle vara både kul och intressant att designa en trädgård med detta spel för att få flera dimensioner på en gång. Nackdelen är att det är ett spel och att det förmodligen inte går att anpassa till verkliga mått för trädgården. Men fullt möjligt att använda för att testa olika koncept och designidéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.