Ja som rubriken säger så behöver jag skapa en utfräsning i golvet.

Problemet grundar sig i att jag drog fast en regel i golvet(grund till garderobsvägg). Denna förankrade jag med 120mm skruv rakt igenom laminatet(tanken då var att slippa såga laminatet i en fin kant och spara tid d^_^b)

Men nu får jag lite buktningar på dag 3, och det är väl antingen att golvet vill svälla alternativt att jag skapade ett alltför kraftigt nedtryck med regeln och golvet hävs upp.
Hur som borde lösningen vara att fräsa ur ett litet spår på 2-5mm längs med regeln, eller bara göra en skåra för att få bort nedkraften och se vad som händer.

Sedan sätta list här mot regeln för att täcka märket.

Frågan är vad jag ska skära ut med.

Jag har tillgång till
  • Vinkelslip
  • Cirkelsåg

Köper inte gärna fler maskiner(allra helst inte meec).
 
Skruva loss regeln och borra 10mm hål i laminatet och inte dra åt skruvarna så hårt så kan det röra sig fritt.
 
Tror du att det funkar, det kommer att vila 2.6meters garderober med fyllning(framsidan av dessa) på den regeln.

Helst skulle jag nog köra första idéen med att såga/skära opp ett snitt/fåra. Att sätta en list är inga problem då regeln sitter någon centimeter innan garderobsslutet.
 
Jag hade lagt parkett för tight mot en vägg och det buktade. Då la jag passet 5mm från väggen, ritade av och tog sen hjälp av det underbara verktyget "Feinsåg" för att kapa spikrakt. Täckte med sockeln och allt blev prima.
"Feinsåg" finns i billigare utföranden också, kallas bla av Bosch för multiverktyg eller multisåg av andra. Fein var först, därav namnet. Den sågen kommer du ha mycket nytta av vid framtida golvläggningar (bla. för att kapa befintliga dörrfoder, göra snygga håltagningar i gips och i andra specialsituationer.
 
En sådan har jag och den gör absolut jobbet. Det är tillbehöret som sitter på på bilden som du ska använda, finns olika för metall, trä och kanske för andra material också. Varje sågblad kostar runt en hundring men det du behöver för trä borde ingå.

När du har verktyget kommer du säkert komma på en hel del pilljobb den är bra till. Kom på nu att jag använt den för att kapa rörledningar som kommer ut från väggen där jag har duschblandare och liknande och ursågningar i köksskåp mm är den bra på eftersom det ofta är trångt på sådana ställen. Har gjort snygga hål i väggen för inbyggnadsgrejer också. Lättare än att handsåga eller skära ut bitar av gips och OSB, även runt fönster när man gipsar över fönstret med hel skiva är denna smidig eftersom alla snitt inte går att göra med kniv då.
 
En dum fråga kanske, nu när jag inhandlat sågen, ska jag köra bladet i någon 45gradig vinkel mot golvet eller ska jag försöka ligga så horisontellt som möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.