Har just fått anbud på de extra markarbeten som kommer att krävas för husbygget via A-hus. Huset kommer att stå i en sluttning där det är berg i dagen. Jag räknar med att det handlar om 80 m3 som ska sprängas. Minst hälften av detta kommer att användas som utfyllnad då huset ska höjas ca 1,5 meter, så hälften ska alltså forslas bort. En stor björk ska tas ned och rötterna ska grävas bort. Vet inte hur många hus som ska besiktigas men det handlar om 3-5 stycken. Ett av husen har kamin.

A-hus vill ha 210 700 kr för detta. Sedan tillkommer grundkostnaden för plattan som är kalkylerad till 202 000. Totalt alltså 412 700 kr vilket ger ett m2 pris för plattan på 4220 kr (plattan är ca 100 m2).

Enligt uppgift ska sprängningsarbeten utöver det som plattan kräver (om vi vill ha mer plats för altan etc) kosta 700 kr /m3. Om jag räknar med detta pris hamnar sprängningskostnaden för bara plattan på 56 000. Besiktning och vibrationsmätning borde hamna på 20 000 - 40 000. Vad bortforslning och extra markarbeten kan kosta vat jag inget om men inte kan de sparka loss på 100 000 extra? Har jag fått ett skambud? Om detta är rimligt är det nog dags för oss att tänka på andra alternativ. Snälla ge mig svar på detta!!!
 
Det första rådet jag har är att fundera på om ni kan hitta plats för de där extra 40m3 sprängstenen någonstans på egen tomt eller hos någon närbelägen granne. Transporter är nämligen dyrt så kan den biten tas bort så är det en besparing.

Sprängpriser vet jag inget om men kan ni ta in offerter från andra på sprängning och grovplanering. Tycker att det verkar häftig med 200' först för att göra plats för ytterligare ett 200' jobb.
 
Att hitta plats för den extra srängstenen går inte, men tack för rådet. hade inte tänkt på det.

Har haft lite mer kontakt med entreprenadansvarig på A-hus. De har begärt in 6 offerter och fått tre svar. Ett sållades bort pga att det verkade oseriöst. Av de två som återstod var 210´ det billigaste. Det andra låg på 300´!!

Någon som har tagit in egna offerter på jobb som mitt i stockholsområdet? Någon firma att rekommendera?
 
Ingen i Stockholmsområdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.