Rörmokaren har just monterat min nya wc. Det är en Duravit Starck 3 Compact.
Jag tycker dock det ser konstigt ut att den glipar så mycket från väggen på ena sidan. Rörmokaren säger att "sådär är det ibland, men det syns inte när det väl är silikonat" - men skall det verkligen vara såpass ojämnt och varför skall hela glipan sitta på ena sidan?

Hur har era vägghängda toaletter sett ut innan ni har fogat?

2016-09-21 10.52.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn glipa mellan nymonterad Duravit Starck 3 Compact-toalett och vägg på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad Duravit Starck 3 Compact toalett med ojämn glipa mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måttband visar glappet mellan vägghängd toalett och vägg under installationsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Porslin är svårt att bränna "rakt".

Jag silikonar aldrig vägghängd WC.

Kolla med Duravit om dom själva tycker detta är acceptabelt!
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Jag tycker det ser väl "svajigt" ut, har monterat några vägghända toaletter, mestadels Ifö och aldrig sett såpass stor avvikelse på väggsidan. Jag hade reklamerat den.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
ullberg
Vår Starck 3 (ej compact tror jag) har inte så mycket glipor:

Stängt toalettlock av märket Starck 3 monterat nära beige kakelvägg där mindre glipor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad acceptabla toleranser är vet jag inte...

/U
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Har en hafa vägghängd.
Inte såna glipor och man ska inte silikona toan sa rörmockarn som montera hos oss, bara handfat.
om det har med hygien eller nått vet jag inte, tycker det ser bättre ut utan dessutom
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi har 3 olika fabrikat och alla är raka. Men i instruktionen till den ena står att man ska silikona. De andra två har jag inte kollat instruktionen för.
 
Den där skulle jag ha reklamerat.
 
Tack för all input - skönt att höra att det inte bara är jag som är överdrivet petig (vilket uppenbarligen rörmokaren tyckte).

Jag fick snabbt och schysst svar från Duravit (tack för tipset om att jag skulle höra med dem):
"De ojämnheter vi kan se på bilderna ligger inte inom de toleranser som tillämpas på våra produkter i sanitetsporslin.
Denna WC borde inte ha passerat kvalitetskontrollen.
Ligger ditt inköp av produkten bara inom vår 5-åriga garantitid så kommer vi självklart att acceptera detta som en reklamation.
Vänd dig till ditt inköpsställe och gör din reklamation - du kan självklart använda detta mailsvar då du kontaktar inköpsstället. "

Tyvärr var det min förra byggare som införskaffade WC:n och jag vet inte var han köpte den och kan inte få tag på ett kvitto så tyvärr blir det en brakförlust för mig eftersom jag inte har någonstans att vända mig med en reklamation - men jag kommer ändå att köpa en ny WC och slänga denna.
Jag återkommer med en bild när en snyggare WC så småningom är monterad.
 
Krilleman
Synd på förra byggaren så inte garantin löser sig :confused:

Har denna byggare gått i konkurs, eller har du bara "slängt ut han"?

Kanske det finns en tråd om ämnet?! Något jag ev missat? :|
 
Du kan ju köpa en ny exakt lika och sen lämna tillbaka den gamla.....
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
Kontakta Duravit och förklara situationen. (Jag antar av det du skriver att du inte vill ha nåt att göra med förra byggaren). Dom löser förmodligen reklamationen direkt med dig då.
 
Duravit var schyssta och gick med på en reklamation om jag kunde hitta byggarens faktura, men eftersom alla papper för tillfället är i en röra (gissa om jag längtar tills jag kan flytta hem igen och få lite ordning i livet) kunde jag inte hitta den (men vet att jag har betalt den). Eftersom jag inte är beredd att fuska och skicka in en av den andre byggarens faktura så fick jag därför bita i det sura äpplet och har nu beställt en ny, "rak" WC.
Om någon vill ha den buckliga (bortskänkes) så är det bara att PM:a (den finns i Stockholm och är mycket lite använd), annars slänger jag den helt enkelt.
 
annars hade du ju bara kunnat ta upp variationen med vit silikon...då hade man lagt silikonsträngen så att den blir lika bred hela vägen.
 
Rolle85 skrev:
annars hade du ju bara kunnat ta upp variationen med vit silikon...då hade man lagt silikonsträngen så att den blir lika bred hela vägen.
Jag har hört många säga att silikonet gulnar med tiden och att det bör allra snyggast utan silikon (och att man i vart fall inte vill ha en såpass bred sträng som hade behövts). Hursomhelst så har jag nu beställt den nya WC:n 😀
 
Karl_Pedal skrev:
Vi har 3 olika fabrikat och alla är raka. Men i instruktionen till den ena står att man ska silikona. De andra två har jag inte kollat instruktionen för.
På en direkt fråga svarade Duravit "då WC:n är färdigmonterad, testspolad och läckagekontrollerad så rekommenderar vi att man silikonerar runt WC-skålen.", men jag har ändå bestämt mig för att vi inte skall göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.