Hej!

Ursäkta en nybörjares dumma fråga. Har låtit bygga ett nytt hus där vi var tvungna att använda FTX för att få ihop energiförbrukningen (stora fönster).
Fläktexperten var tvungen att sätta normalläget på vår FLEXIT 4R till 95% för att få tillräckligt flöde i alla rummen. Detta innebär naturligtvis ett kraftigt konstant fläkt(o)ljud (ljuddämpare på bägge kanalerna).

Jag prövade att ringa FLEXIT men de vill inte tala med en privatperson och jag hittade ingen dokumentation om rekommenderade driftlägen (default är 75% enligt dokumentationen).

Att konstant ligga på nästan max låter för mig med mina allmäntekniska kunskaper en minskad förväntad livslängd på produkten förutom att den låter som ett landande flygplan.
Några tips på var jag kan hitta "fakta" kring detta?

/Martin
 
Du kommer förmodligen få luta dig mot bullerkrav i bostäder (nybyggen) då inga direkta regler finns att aggregatet ska gå på en del av sin maxkapacitet. En modern installation med rätt dimensionerade kanaler brukar ligga kring 50-75% av ett aggregats maximala kapacitet för att både ha marginal för ett ökat ventilationsflöde samt att minimera risken för buller
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Någonting är seriöst fel. Detta aggregat fungerar till villor på upp mot 400 kvm. Så stort antar jag att ditt hus inte är? När detta aggregat snurrar på 95% så får du cirka 150 liter luft per sekund. Kravet i BBR är 0.35 liter per kvm. Så en normal vill på 150 kvm är cirka 52.5 liter per sekund. Du har cirka 3 gånger för stort flöde!

Vad är det för hus du byggt? Hur är planlösningen - var har du tilluft respektive frånlufts-ventiler? Uppvärmning?

Din "fläkt-expert", är det han som gjorde OVK / injustering? Det gör han med utgångspunkt i ritningen där kraven på luftombyte i de olika rummen står.
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Någonting är seriöst fel. Detta aggregat fungerar till villor på upp mot 400 kvm. Så stort antar jag att ditt hus inte är? När detta aggregat snurrar på 95% så får du cirka 150 liter luft per sekund. Kravet i BBR är 0.35 liter per kvm. Så en normal vill på 150 kvm är cirka 52.5 liter per sekund. Du har cirka 3 gånger för stort flöde!
TS kanske har 3 gånger högre än dimensionerat tryckfall. I detta fallet har vi ingen annan fakta än att aggregatet kör på hårt.

Om TS berättar lite mer om dimensionerna och längden på kanalerna kanske en grov uppskattning av tryckfallet aggregatet har att jobba med är inom rimliga värden eller ej
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Han jag kallar fläkt-expert gjorde injusteringen (jag tycker mig känna igen OVK).
In och utluft ligger bredvid varandra. Var sitt hål med 18cm diameter med en ganska tight regnskyddskåpampå.

Huset är lite drygt 300m^2 en klart öppen planlösning.

Min tass är med på bilden för att visa storleken
https://goo.gl/photos/JiFy3aCwWwe4puYV6

/Martin
 
Har kollat dina ritningar. Enligt dimensioneringen så ska du ha 145 liter frånluft. Huset är stort, med en del öppna ytor med högt i tak som ytterliggare ökar volymen.

Tyvärr - aggregatet har en maxkapacitet på 166 liter per sekund så det måste arbeta på sin max-gräns för att orka med.
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Hej och tack för tiden ni lägger ned. Otroligt tacksam för det...även om jag är civilingenjör är detta rena grekiskan :)

Vi har inte slutbetalat ännu och vi hade inte beställt en reamotor i källaren så det är något som får fixas på ett eller annat sätt. För att kunna få till detta måste jag dock inte bara ha mitt "tyckande" bakom. Er analys och erfarenhet är mycket bra för framtida förhandlingar.
Vi har aldrig behövt godkänna konstruktionsritningarna, vi flyttar in i ett hus. Som tur är har jag inte behövt granska hur de tänkt lösa ventilationen.


(Nu tänkte jag avslöja hur okunnig jag egentligen är)
Borde inte tilluften vara huvudsakligen beroende på hur många som vistas i huset? I en Sci-Fi värld skulle friskluften kunna följa efter invånarna eller? (minska utsläppet där det inte finns några personer)

/Martin
 
En annan kommentar: Man brukar inte ha anslutningarna i ytterväggen bredvid varandra. Man vill vara säker på att det är frisk luft man får in utifrån. Ser lite märkligt ut, frånluften borde man ju kunna släppa ut genom väggen vid aggregatet.

Ditt teknikrum ser ut att ha plats för ett större aggregat? Kanske läge att uppgradera?
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Bra idé, snickarna som gjort mycket av rörinstallationerna satte en mellanvägg mellan rörens utlopp så att luften inte "vänder direkt".
Problemet med att göra hål i väggen vid aggregatet är att det är berg där (hela norra/övre delen ligger under mark..går inte att se på ritningen). rören väster ut går i takhöjd och kommer ut i marknivå där det börjat slutta lite.

Men man bör kunna flytta ena röret någon/ra meter (söder ut) för att minska "återutnyttjandet".
 
hebol skrev:
Hej och tack för tiden ni lägger ned. Otroligt tacksam för det...även om jag är civilingenjör är detta rena grekiskan :)

Vi har inte slutbetalat ännu och vi hade inte beställt en reamotor i källaren så det är något som får fixas på ett eller annat sätt. För att kunna få till detta måste jag dock inte bara ha mitt "tyckande" bakom. Er analys och erfarenhet är mycket bra för framtida förhandlingar.
Vi har aldrig behövt godkänna konstruktionsritningarna, vi flyttar in i ett hus. Som tur är har jag inte behövt granska hur de tänkt lösa ventilationen.


(Nu tänkte jag avslöja hur okunnig jag egentligen är)
Borde inte tilluften vara huvudsakligen beroende på hur många som vistas i huset? I en Sci-Fi värld skulle friskluften kunna följa efter invånarna eller? (minska utsläppet där det inte finns några personer)

/Martin
Lite uttråkad på jobb för tillfället så jag surfar forumet. :D

Krav på tilluft (eller egentligen luftombyte) styrs av Boverkets byggregler, BBR. Tror kravet säger att all luft ska bytas varannan timme eller något sådant. Sen finns det lite extra krav på sovrum anpassade för 2 personer.

Men visst har du rätt i att luften bör följa hur många som vistas. Därför har de flesta aggregat ett låg, normal och hög-läge. Låg kan du köra när du inte är hemma (eller om du själv är nöjd med luften, ingen tvingar ju dig att faktiskt ventilera lika mycket som Boverket tycker annat än på besiktningen). Hög använder du när du har gäster över och vill ha mer syre i luften.
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Kanske kan du spela kortet om att aggregatet är fel-dimensionerat. Normal-läge ska inte vara 95% av kapaciteten, du får ju inte utrymme för att öka ventilationen vid behov. Det är dock rätt inställt efter de ritningar som finns.

Men - skulle jag gissa så kan du ställa ner det till 50% och ändå ha bra luft.... Så problemet är kanske inte jättestort.
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Vet inte om jag läser rätt på ritningen men får det till 126 l/s frånluft så antar tilluften till samma luftflöde.

Med Flexit's beräkningsprogram får man att fläkten skulle gå med cirka 80% vid 150Pa kanaltryckfall vilket är normalt i en villa.
För att komma upp i 95% i fläkthastighet har man ett tryckfall på nästan 300Pa vilket är högt i en villa.

Var kommer tryckfallet i din anläggning ifrån? ... vad jag ser på ritningen är det 160mm kanaler vilket är för litet för 126 l/s (kanalhastighet 6 m/s) hade man valt 200mm kanal hade man fått 4 m/s hastighet i kanalen vilket ger halva tryckfallet och ingen risk för ljud i detaljer.
Samt även din vägghuv som ser lite "liten" ut och ger tryckfall.

Problemet när man kör aggregatet på 95% ät ljudet vilket hamnar på över 80dB(A) vilket dina ljuddämpare "LD2-160" som enligt beskrivningen skall vara Acu-Comp eller likvärdigt inte har en chans att dämpa.

Möjligheten som en del nämnt är att minska luftflödet och jag skulle byggt om vägghuven.
 
  • Gilla
hebol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.