Hej,

Vad tycker ni?

Jag bor i ett område där det byggs, sprängs och diskuteras en massa om byggnationer. De flesta hus är trähus och byggda 2003 framåt.

Vi har precis fått konstaterat en fuktskada i vårt badrum som vi fann då vi började undra över en spricka i klinkern, eller fogen mellan plattorna. Nu har vi hört att många har sprickor i badruimmen och att entreprenörernas attityd är att det inte är någon fara.

Många misstänker ju att entreprenörer säger så för att de inte vill bekosta ett nytt badrum. Men när man har garanti och ett vitt badrum av seriös firma kostar 90 - 130 tusen kr skall man acceptera dessa fel eller inte?

Vissa påstår att om tätskiktet är bra gör inte sprickor något. Men som konsument vet man ju adrig om tätskiktet är bra - ingen entreprenör säger väl att "min plattsättare är känd för att slarva".

I vårt fall konstaterades vattenskada (av försäkringsbolaget).

Vad tycker ni? hur kan sprickor uppstå i kakel/klinkers utan att underlaget påverkas? Om det är i duschzon, är det inte väldigt rikabelt då huset bara är typ 2-5år gammalt? Uppstår inte många sprickor av att underlaget svällt av vatten? Dvs redan en skada?

Är detta något som man skall räka med eller är det ett fel som entreprenör är skyldig att tilrättalägga?
 
I mitt tycke är det klart som korvspad, man ska _aldrig_ tolerera saker såsom sprickor. Det är i mitt tycke helt självklart att något inte är som det ska om det uppkommer sprickor i fogar eller plattor. Om det sedan beror på att ett nybyggt hus har rört på sig så får faktiskt entreprenören vara medveten om att sådana problem finns och utföra arbetet därefter!
 
Kan inte reglerna, men om jag inte missminner mig så gäller det 10 års byggansvar av byggherren. Skulle skriftligt i rekommenderat brev reklamera snarast. Vid minsta tvekan från byggherren skulle jag även kontakta jurist. Är det likartade fel i flera fastigheter i samma område och samma byggherre så kan man undersöka om det går att driva gemensamt, dvs dela på ev juridiska kostnader. Rådgör även med ditt försäkringsbolags skadereglerare, där kan du få viss rådgivning gratis, de brukar veta vad som gäller och vem som skall stå för kostnader.

Tompa
 
ganska ofta har husen våtrumsmatta som standard och kakling är gjord av annan firma. Därmed inget byggherreansvar. Men entreprenör som utför arbete har ju visst ansvar....om man gör det vitt. Dock tror jag det är 2 år - väldigt lite alltså. Vet ej om konsumenttjänstlagen ger konsument mer skydd.....
 
Jag förmodar att det är träbjälklag?
 
Åsa76 skrev:
Vad tycker ni? hur kan sprickor uppstå i kakel/klinkers utan att underlaget påverkas? Om det är i duschzon, är det inte väldigt rikabelt då huset bara är typ 2-5år gammalt? Uppstår inte många sprickor av att underlaget svällt av vatten? Dvs redan en skada?
Sprickor kan uppstå utan att tätskiktet är trasigt, om det sker en böjning av underlaget snarare än att underlaget spricker. Men det är svårt att se bara på sprickan, det kan lika gärna vara trasigt tätskikt också och att sprickan orsakas av fuktskadan i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.