I badrummet har jag en matta som är fastklistrad mot tröskeln, vilket syns på ena bilden nedan. I hallen, som vätter mot badrummet skall jag lägga parkettgolv. Parkettgolvet skall ligga ovanpå det befintliga golvet.

Jag vill helst sätta dit en ny tröskel så småningom. Skall jag bara ta bort den gamla tröskeln och riva loss badrumsmattan. Eller måste man göra på något särskilt sätt, i och med att det är ett badrum?

Tack för hjälpen!
 
  • bild (34).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (35).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mattan är uppvikt mot tröskeln som en del i fuktskyddet, tanken är att vattnet inte ska svämma över tröskeln utan stanna i badrummet om det kommer ut mycket vatten på golvet vid en läcka tex. Det är den sista tröskeln jag skulle ta bort ur huset :)
Det finns ett minimått på hur högt uppviket måste gå i förhållande till golvbrunnen tror jag.
 
Du behöver inte ha uppvik på tröskeln så det är bara att slita bort. Är badrumsmattan gammal så kan den vara spröd så värm den innan du börjar rycka. Det är dock inte dumt att ha tröskeln med uppvik om nått skulle springa läck, men inget måste.
 
1337 skrev:
Du behöver inte ha uppvik på tröskeln så det är bara att slita bort. Är badrumsmattan gammal så kan den vara spröd så värm den innan du börjar rycka. Det är dock inte dumt att ha tröskeln med uppvik om nått skulle springa läck, men inget måste.
Behöver man inte? har precis helrenoverat vårt ena badrum och plattsättaren skulle absolut ha 20 mm tröskel att lägga tätskiktet upp, emot. Med matta på golvet har Du knappast nåt tätskikt under så tar man bort det så som Du beskriver kommer ev. vatten att i bästa fall rinna ut i nästa rum, i sämsta fall rinna ner under golvet där tröskeln satt. Räcker med ett stopp i avloppet och ett halvfullt badkar som töms för att det ska hända vet jag av egen erfarenhet.
Jag skulle kolla det nån annanstans än här innan jag tog bort det, kanske höra med försäkringsbolaget också hur dom ser på det?
 
Jag förstår inte hur man kan uttala sig om saker utan att i sådant fall länka till klara fakta.

Jag jobbar inte med plastmattor och de branschreglerna men jag skulle tycka det var VÄLDIGT märkligt om det inte finns liknande regler för detta som för vanligt tätskikt med klinker som ytbeläggning.

Då ska man nämligen ha tätskikt vid tröskeln som motsvarar 20mm över brunnens nivå !

- 1337.........Kan du inte länka in information om dina påståenden... jag är väldigt nyfiken. ;)
 
Dock tror jag inte det är några problem för TS att lite försiktigt skära ner mellan tröskel och matta så att den släpper från tröskeln och sedan byta tröskeln och limma fast mattans uppvik igen.

Garanterat den bästa lösningen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dock tror jag inte det är några problem för TS att lite försiktigt skära ner mellan tröskel och matta så att den släpper från tröskeln och sedan byta tröskeln och limma fast mattans uppvik igen.

Garanterat den bästa lösningen.
Låter som den bästa lösningen. Kände lite på mattan och den verkar släppa från tröskeln utan att man använder kniv.

Tack för alla tips!
 
kia2 skrev:
Låter som den bästa lösningen. Kände lite på mattan och den verkar släppa från tröskeln utan att man använder kniv.

Tack för alla tips!
Låter inte otänkbart för de brukar losna ganska lätt vet jag av erfarenhet då jag renoverat en hel del badrum... ;)

Lycka till !
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dock tror jag inte det är några problem för TS att lite försiktigt skära ner mellan tröskel och matta så att den släpper från tröskeln och sedan byta tröskeln och limma fast mattans uppvik igen.

Garanterat den bästa lösningen.
Håller jag helt med om, så skulle jag ha gjort d^_^b Eller nä det skulle jag ju inte, jag skulle ha rivit ut mattan, lagt golvvärme och klinkers :wow:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår inte hur man kan uttala sig om saker utan att i sådant fall länka till klara fakta.

Jag jobbar inte med plastmattor och de branschreglerna men jag skulle tycka det var VÄLDIGT märkligt om det inte finns liknande regler för detta som för vanligt tätskikt med klinker som ytbeläggning.

Då ska man nämligen ha tätskikt vid tröskeln som motsvarar 20mm över brunnens nivå !

- 1337.........Kan du inte länka in information om dina påståenden... jag är väldigt nyfiken. ;)
Länka hit och länka dit. Jag är ingen internethantverkare. Hade jag på nätet läst mig till hur saker och ting ska göras så hade jag säkert haft en fin länk. Jag hörde det på GBR-utbildningen, eller om det var GVK... Nån av dom var det iaf.
 
1337 skrev:
Länka hit och länka dit. Jag är ingen internethantverkare. Hade jag på nätet läst mig till hur saker och ting ska göras så hade jag säkert haft en fin länk. Jag hörde det på GBR-utbildningen, eller om det var GVK... Nån av dom var det iaf.
Det handlar inte om att vara en internethantverkare utan det handlar om att om man nu påstår saker så ger det ju lite bättre effekt om man kan hänvisa till klara fakta.

Om du nu säger att man inte behöver uppvik mot tröskeln och du säger dig ha "hört" det på utbildningen så tycker jag utan att jag är oförskämd att du bör gå om utbildningen eller iaf titta genom branschreglerna en gång till så att du vet vad som gäller så du gör rätt när kunderna anlitar dig... ;)

http://www.gvk.se/upload/SakraVatrum2009JuniUtgava2.pdf

På sidan 9 står klart och tydligt att tätskiktet ska dras upp mot tröskeln normalt 15mm.
 
Jag är inte ute efter att göra "rätt". Jag är ute efter att göra täta badrum som håller (har lyckats väldigt bra hittills). "Rätt" och "by the book" kan paragrafryttare hålla på med.

Om det inte finns nån tröskel då? Vad ska du vika upp på då och hur mycket? GVK säger att det finns inga krav på tröskel.
 
1337 skrev:
Jag är inte ute efter att göra "rätt". Jag är ute efter att göra täta badrum som håller (har lyckats väldigt bra hittills). "Rätt" och "by the book" kan paragrafryttare hålla på med.

Om det inte finns nån tröskel då? Vad ska du vika upp på då och hur mycket? GVK säger att det finns inga krav på tröskel.
Låter ju som en väldigt märklig inställning att man inte är ute efter att göra rätt...

...och så påstår du att man är paragrafryttare om man håller sig till branschreglerna. :x

Nog tycker jag att man som yrkesman bör hålla sig till branschreglerna och jag uppfattade dig som att du var en yrkesman men nu tvivlar jag starkt på detta...

Fortfarande tycker jag ändå du kan studera branschreglerna på sidan 9 eftersom de påstår att det ska vara uppvik på normalt 15mm mot tröskel och det inte någonstans omtalas att man inte behöver ha tröskel till ett badrum.

Jag lägger ner att älta med dig då jag anser att du har en märklig inställning till saker och ting då du anser att man kan skita i branschreglerna vilket iaf är mot mina principer oavsett vad jag tycker om BKR´s branschregler...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.