D
Jag tänkte köpa en robotklippare, men min tomt har en del sluttningar som lutar 20-25 grader. 20 grader verkar vara precis vad Worx klarar av medan t.ex. Stiga sägs klara betydligt mer (om man skall tro Prisjakt).

Men vad gör klipparen när den kommer till en slänt den tycker är för brant? Finns det ingen möjlighet att den försöker ta den på snedden för att minska stigningen?

Några rekommendationer på klippare som klarar sluttningar bra och varningar för de som klarar dem mindre bra?
 
Min husqvarna 310 klarar enligt spec 40 % lutning men i praktiken klättrar den bra i betydligt kraftigare lutning. Har för mig att husqvarnas robotar generellt är bra på kuperade tomter. Förutom dom små trehjulingarna då.
 
Husqvarna klarar rejäla lutningar.
Det som händer är att de halkar och slirar. Sedan har de ju ett gyrolarm som ska skydda mot stöld, så om den lutar mer än det tillåtna börjar den tjuta. Vet inte exakt hur det funkar, men har testat i praktiken hos brorsan, när hans klippare körde fast på en kvarglömt leksak :-D

Lutningen minskar inte för att man åker på snedden, när man har hjul. det funkar bara för dem som har ben.

Visste du förresten att korna i alperna har kortare ben på höger sida för att inte välta? Det berättade pappa för mig när jag var liten och jag har fört vidare denna viktiga kunskap till mina barn.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Varför minskar inte lutningen om man åker på snedden? Tycker ju att om klipparen behöver åka en längre väg för att göra samma stigning så borde lutningen minska. Varför går alpvägar i slingor istället för rakt upp?
 
Men maskinen lutar ju lika mycket oavsett hur du vrider den. Så det beror på VARFÖR den inte klarar mer än en viss lutning. Om det är pga larmet hjälper det inte att åka på snedden. Om det är pga motorstyrkan så hjälper det. Men den kommer likförbannat att köra fast de gånger den går rakt på och du kan ju inte träna den att alltid gå på snedden.
 
D
Jo, jag förstår att maskinen kommer luta lika mycket oavsett vilket håll den går åt. Men larmet och lutning är ju en "konstgjord" begränsning, så om det bara vore det som var problemet, så borde gränsen ha satts mycket högre i mjukvaran för att klara sluttningar bättre.

Det måste ju rimligen vara hjulen/motorn som ingenjörerna inte tror klarar mer än en viss lutning, och då borde det ju rimligen vara lutningen rakt framåt som räknas mest. Om det sedan är så att maskinerna klarar av lutningar bättre när de tar dem på snedden för att motorn behöver jobba mindre då, så borde ju maskinerna när de kommer till en för brant lutning försöka attackera lutningen med en annan vinkel (eller helt enkelt vända om och låta slumpen göra det jobbet med förhoppningen att nästa gång så är attackvinkeln bättre).
 
Tja, utan att ha analyserat situationen så står det i min Husqvarna-manual att man skall dra guidekabeln på skrå upp för en slänt, så något ligger det i att klipparen klarar lutningen bättre då. Om man antar att det främst är slirning och inte tippning man är rädd för så är det ju också rimligt eftersom dragkraften blir mindre på skrå. Istället måste hjulet motstå sidoriktad kraft, men eftersom de sjunker ner lite i underlaget och är ganska smala så känns det rimligt att de gör det. Så även om inte lutningen som sådan minskar iom skråandet så är ju inte nödvändigtvis alla lutningsriktningar lika problematiska för en given klippare.

Min egen Husqvarna 308 (som ju är just en sådan liten trehjuling som varnas för tidigare i tråden) klarar inte riktigt den lutning som jag har i trädgården på alla ställen. När den når gränsen så slutar den klippa och backar försiktigt ner åt sidan och försöker igen. Problemet för mig har inte varit att den inte klarar av lutningen som sådan, utan att den blir extra slirningskänslig när det lutar. I början så hade vi också någon "grop" där det lutade som mest, och då stannade den helt enkelt med felkod "lutad" så då gav den upp tvärt.
 
Begränsningen handlar nog mest om att klipparna slirar. Det kanske fungerar bra mitt sommaren med torrt gräs men det blir en helt annan sak i blött gräs med hjulmönstren igensatta med löv och gammalt klipp.

Sen beror det på om den bara ska passera lutningen eller om gränsen går mitt i backen, det är mycket värre om klipparen måste stanna, backa och svänga när det lutar som värst.
 
D
Köpte mig en Worx 790E.1. Enklaste och billigaste modellen. Den verkar klara sluttningarna utan problem, det jag har kört idag i alla fall. Så 20 grader är nog ingen fast gräns, det kan gå med mer om man har tur
 
Problemet är att den skall orka bromsa på vägen ner och inte tappa riktningen. Nosen blir rätt tung när den vänder i sluttning. Det Kan resultera i en klippare som ogärna kör upp för slänten och nästan bara klippet låglandet. Worx 2014 gjorde så. 2016 löser det mycket bättre. HQ ännu bättre, men jag har aldrig kört en sådan på min tomt så kan bara jämföra mot grannen
 
Kolla här 3:50-->

Även med kompensering så får de kämpa mot det som illustreras här. Vissa bättre än andra som sagt.


[video=youtube;_f-4J98EWrI]https://www.youtube.com/watch?v=_f-4J98EWrI[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.