Hej. Har börjat gå i tankarna att köpa hus då lägenhet inte är något för mig. Hittat två hus jag vill ha. Det ena huset är byggt 1930. Torpargrund, stomme är trä och utvändigt är det stående träpanel målat med falurödfärg.

Det jag vet att man behöver göra för att bo där året om är:
"Delvis gräva ner vattenledningen till frostfri nivå".

Det är inte treglas.

För att bo här vill jag renovera om invändigt ganska rejält. Flytta badrummet bland annat. Göra om köket. Om man vill t.ex. dra vattenledningar under huset, vad finns då för alternativ? Tänker dra ledningarna i torpargrunden eller vad man ska säga. Finns det ledningar att köpa som är isolerade som man kam dra under golvet i huset?

Tror det räcker så med frågor sålänge.
Något otydligt kanske men skriver från mobilen så får ursäkta.
Med vänlig hälsning
 
Claes Sörmland
En torpargrund på ett gammalt hus brukar inte nå minusgrader i ditt klimat så vanligen dras rör oisolerade eller med en enkel rörisolering.
 
Alright det förenklar ju allt oerhört mycket. Men har du några tips på vad man ska fråga? Något som är viktigt? Är ju nybörjare på husköp så allt du kan komma på är bra information! :)
 
Det finns två bra böcker du kan börja med:

Åsa Holstein: Köpa hus, innehåller det mesta du behöver veta inför ett husköp

Andreas af Malmborg, Johan Månsson: Trähus : kulturhistoria byggnadsvård renovering

Det finns mycket att tänka på med underhåll av trähus. Tänk på att du i längden höjer husets värde om du behåller det i så ursprungligt skick som möjligt.
 
Tänk på att renovering kostar fasligt mkt pengar, håller på själv, iof med ett väldigt stort hus men man håller inte direkt budget..
Sen kan de oxå va värt att tänka på att man redan på 30 talet använde div skit när man byggde, asbest, kreosotimpregnering osv..

Mvh/
 
Känner flera i Mälardalen som har haft torpargrund och vattnet fryser så fort de är borta några dagar och vattnet står still i rören.
Så jag hade tveklöst isolerat de ordentligt och lagt elvärmekabel som extra säkerhet.
 
Beror på vilken standard du vill bo och leva i. Att dra nya ledningar i grunden är nog ett litet projekt i sammanhanget.

Generellt i så gamla hus så är det ju värt att kolla bjälklag (golv) efter gamla vattenskador. Speciellt i badrum/tvätt och kök.
Kryp upp på vinden och inspektera taket inifrån. Kolla också isolering på vinden, den måste du säkert åtgärda.
Inspektera taket utifrån - detta är kanske det första du skall åtgärda.
Måste du dra om all el?
Måste du dra om alla stammar?
Nytt värmesystem?
Nya fönster och tiläggsisolering?
Hur är murstocken, begär besiktning av sotare.

Ja det finns mycket att ta ställning till i ett sånt hus. Jag har hållit på med mitt från 1925 i fyra år. Och det är hur mycket som helst kvar :)
 
  • Gilla
Husvagnsthord och 1 till
  • Laddar…
Gör en grundlig besiktning med professionell besiktningsman. Det ger dig en lista på vad som behöver göras, när det behöver göras, information om ungefär hur dyrt det är, och om det är svårt att göra själv. Allt utifrån ditt nya hus. Kostar 10-20'000, men det är <1% och kommer i längden spara dig mycket tid, oro, och pengar.

Om du har hela tvåglasfönster så kommer det inte vara ekonomiskt att byta till treglas.
 
Nu gäller det att vara realist.

Är du händig och kan investera tid och har måttliga komfortkrav och inte behöver ha allt perfekt då är ett gammalt trähus absolut billigaste vägen till ett eget hus.
Har du tummen mitt i handen och knappt om tid och måste ha allt nytt och moderiktigt då blir det billigare att bygga nytt.

Tvåglasfönstren kan gott hänga med i 50 år till efter ommmålning och omkittning. Förutsatt att de inte är slutruttnade. Det är osannolikt att en omgång nya treglasfönster av standardtyp håller så länge.

Jag skulle bekymra mig mycket mer för alla andra punkter på JockeBohlins lista.
I synnerhet äldre isolerade snedtak på övervåningar brukar vara vedervärdiga värmetjuvar och kräver en hel del arbete när man vill åtgärda dem.
 
  • Gilla
Husvagnsthord och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.