Hej,

jag håller på och isolerar vinden i ett nybyggt hus där vinden är helt oisolerad. Jag har aldrig gjort ngt liknande tidigare och gör därför en hel del fel allteftersom. Nu har jag emellertid kommit i ett mer avgörande bryderi.

Jag har lagt 95mm isolering längs ena sidtaket och på ena väggen (det är så långt jag kommit) och jag har också skruvat fast panel för att fästa gipsskivorna i på samma område. Jag var tidigare inne på att jag inte skulle ha diffusionsspärr men nu vill jag nog ha det i alla fall   :p . Måste jag riva ned panelen och sätta spärren innanför eller kan jag banka fast den utanpå panelen för att sen sätta gipsskivorna utanpå? Det är ju minst sagt lite pyssligt att få isoleringen att ligga kvar utan panelen som håller fast den.

En annan liten undran är ju om min isloeringstjocklek kommer att funka, 95mm? Jag har läst om minst det dubbla hos en del leverantörer av isolering men det är klart att de vill ju sälja också. Rummet skall kunna användas året runt men behöver inte vara jättevarmt på något sätt.

Jag vore mycket tacksam för synpunkter och tips.

Tack på förhand!
 
Bob_the_builder
Med panel, menar du att du har spikat råspont (vanliga spontade bräder) på reglarna? Jag ser inget som hindrar att du i så fall sätter diffspärren på den och sätter gips utanpå det.

Däremot låter 95 mm isolering väldigt lite. Vad menar du med att det inte behöver vara jättevarmt? 10-12 grader? Hur ska rummet nyttjas? Mindre än 145 mm skulle jag nog inte ha. Om inte annat kommer det bli dyrt att värma upp rummet.
 
Ja precis, råspont menar jag. 95 mm har jag för att det "passar" reglarna. Annars måste jag bredda dem. Sedan de takbjälklager (eller vad det heter), dvs de som följer takets lutning har bredd 170 mm så där skulle jag teoretiskt kunna klämma in 150mm isolering om jag säkerställer en luftspalt. Men mer plats än så har jag bara inte. Med "inte jättevarmt" menar jag att 15-17 grader räcker och inte 24 :) Jag skall ha min hemmabio där så det blir ju inget allrum man skall vara i för jämnan. Det skall också delvis användas som förråd.

Vad jag skulle kunna göra som kompromiss är att köra med 150 mm isolering rakt av bara jag kan få till luftspalten på det "sneda" partiet. Vad tror du om det?

Tack för svaret förresten!
 
Mitt tips "tyvärr" är att du börjar om.... Som du själv var inne på så tycker jag du ska använda dig av 145 isolering mellan åsarna. Med 95 så kommer den kalla luften möta den varma på insidan av isoleringen med följden att du får jättekondens vilket inte är så lämpligt. Gör som så att du stiftar plast en bit upp, skjut i isoleringen, stifta lite till, ta nästa skiva osv osv så har du inga problem med att skivorna trillar ner. Slå sen på glespanelen ( obs cc 30 i tak) och sen gipsar du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.