I samband med renovering av köket i fritidshuset insattes en jordfelsbrytare av behörig elektriker. Den har utlösts några gånger vilket medförde att strömtillförseln till frys/kyl bröts. Är det bättre att lägga frys/kyl utanför jordfelsbrytaren och får man göra det? Att jordfelsbrytaren utlöstes hade inget med kyl/frys att göra.
 
Du kan ju lägga kyl/frys på en egen jordfelsbrytare.
 
Det normala numera är att lägga allt under en och samma JFB. Vill man kan man naturligtvis ha en separat JFB för kyl/frys. I första hand skulle jag utreda och åtgärda orsakerna till att JFBn "utlösts några gånger".
 
Mikael_L
Välkommen till forumet. :)
Byggmasen skrev:
I samband med renovering av köket i fritidshuset insattes en jordfelsbrytare av behörig elektriker. Den har utlösts några gånger vilket medförde att strömtillförseln till frys/kyl bröts. Är det bättre att lägga frys/kyl utanför jordfelsbrytaren och får man göra det? Att jordfelsbrytaren utlöstes hade inget med kyl/frys att göra.
Lite beroende på vad för slags säkringscentral du har och hur det ser ut där så kan det vara lätt eller svårt att lägga kyl/frys utanför JFB.
Är det en äldre installation som nu bara kompletteras med JFB så är jag av åsikten att det är tillåtet att lägga kyl/frys utan JFB-skydd. Det är kanske inte den absolut bästa lösningen.
Men huset på JFB och kyl/frys utanför JFB är i vilket fall en otroligt mycket bättre lösning än ingen JFB alls.

Jag tycker att du kan låta plånboken och besväret av de olika alternativen avgöra vilken väg du väljer.


edit:
Jag såg nu när du reggade dig, så jag får ändra mig till "Välkommen med ditt första inlägg."
:) :)

edit2:
Kan denna tråd flyttas till el-forumet?
 
Redigerat:
Bättre med en egen JFB/PSA på grupper som är utanför huset...det som finns i en vanlig bostad är det sällan problem med att ha under en JFB...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.