Har nu låtit läggs om taket. Nedersta raden av betongpannor ligger för lågt. Hantverkaren sa att det är sättningar i huset därför ser det så ut. Lyfte på pannor och såg att strö och bärläkten går inte ända ner till fotplåten. Pannorna ligger nu för lågt ner mot hängrännan. Fågelband sitter felaktigt monterade mot den övre bärläkten. Kan jag begära att de tar bort och flyttar ner fågelbandet och kompletterar med strö och bärläkt? Blir det bra tror ni? Tips välkomnas! Anci
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Har nu låtit läggs om taket. Nedersta raden av betongpannor ligger för lågt. Hantverkaren sa att det är sättningar i huset därför ser det så ut. Lyfte på pannor och såg att strö och bärläkten går inte ända ner till fotplåten. Pannorna ligger nu för lågt ner mot hängrännan. Fågelband sitter felaktigt monterade mot den övre bärläkten. Kan jag begära att de tar bort och flyttar ner fågelbandet och kompletterar med strö och bärläkt? Blir det bra tror ni? Tips välkomnas! Anci
Välkommen till forumet!

Påtala bristerna för entreprenören och håll inne betalningen tills bristerna är åtgärdade.
 
Bilder....
 
  • Gilla
Ann-Christine Lomosse
  • Laddar…
Ser ju ut som du har takfotskil på dina bilder i andra tråden.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ju ut som du har takfotskil på dina bilder i andra tråden.
Tack skall kolla när regnet avtagit i morgon
 
Bättre bild från en annan sida Takpannor, vindskiva, takfilt, underlag med spik, byggnadsmaterial, närbild på takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
av huset
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Bättre bild från en annan sida [bild] av huset
Ser ut att hänga ner, försök gärna fota lite från sidan om möjligt.
 
A Ann-Christine Lomosse skrev:
Hantverkaren sa att det är sättningar i huset därför ser det så ut.
Maken till skitsnack! Helt sanslös beskrivning på orsak som är enbart till för att dra er bakom ljuset. Sättningar yttrar sig inte på det viset anat än ifall takfotens takstolar är på väg att kapsejsa av ruttenhet. Föga troligt. Sett från denna enda bild så är ströläkten alltför tidigt kapad och avsaknad av bärläkt lagd på ströet. Sedan ifall takfoten är upplyft med kil så kanske det varit tunnare strö och bärläkt som legat där tidigare, och därmed kan det ha varit passande då. Men i detta fallet så behövs en anpassning till rådande omständigheter och därmed läkt som lyfter pannorna. Vad som är lämpligast är nog beroende på hur mycket pannorna doppar. Håll som tidigare inlägg inne med pengarna och gör en överenskommelse på vad som är ingående eller tillkommande arbete tills allt är till belåtenhet. Vidare om jag inte är helt fel ute och seglar så ska fågelbandet ligga på bärläkten så den inte hänger ner.
Med vänlig hälsning, Masen
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Är det ett äldre hus ?

Förr hade man ca 12-15 mm ströläkt och takfotskil. Men nu använder man tjockare strö (och bärläkt) ca 23-25mm. Vilket gör att om man har samma takfotskil kvar så blir det en felaktig lutning på nedersta raden.

Med Takfotskil blir de knepigt att ha en läkt på nedersta raden då skulle den bli för hög.

Jag valde att ha kvar min takfotskil, men tog bort råsponten 2-3 rader och bytte ut samtliga takfotskilar till nya som hade en annan geometri för att kompensera för nya läkt dimensioner. Allt lirar nu. Men det var ett par dagars extra jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.