hej igen,
har nu köpt en massa renoveringsgipsplattor men vad bör jag tänka på när det gäller spackling av hörn etc sen innan jag börjar måla??
Skall man spackla hörnen först och sen på med den där nättejpen (vet inte vad det heter men jag antar att den är till för att väggarna rör sig så att hörnen ej spricker) eller skall jag börja med den där tejpen och sen spackla? ja vad göra? så att jag får så fina hörn som möjligt.... och kanterna mellan skivorna kör jag väl bara vanligt spackel på som jag sen slipar ner, men vilken typ av färg bör jag har först? ngn vältäckande?, förslag emmottages tacksamt

tina som ansvarar för väggar o tak i vårt renoveringsprojekt
 
Ett tips till hörnen är att köpa hörnprifiler... De sticker ut en liten kant på den som man spacklar emot... De blir kanon.. Tror jag betalade 30 kr för en bit på 3 meter...
 
Spackla fast remsan. Glasfiberrems eller papp går det skilda meningar om men jag föredrar glasfiber. Så gör du på alla skarvar. Det blir MYCKET slipande och MYCKET spacklande innan man får det bra...om man är ovan. Spackla brett, inte bara över fördjupningen i skivan utan en bit in.
Hörnen kan vara lite knepiga men jag brukar spackla fast remsan och sedan ta spackeln och trycka in remsan snyggt i hörnet....lite knepigt men det funkar bra.
När du är nöjd med alla skarvar så grundar du skivorna och sedan färdigstryker.
Den färg som jag har använt som grund är en billig tak/väggfärg från Rusta. En del tycker si och så om den saken men efter att ha gjort så i 2 hus och det fungerar utmärkt så tänker jag fortsätta så.
Slutstrykningen blir med en högkvalitativ färg.

Uffe

 
+ att du ska sätta remsa även på dom andra skarvarna! för det var väl en fråga? alltså inte bara remsa + spackla i skarvar i hörn, utan även i dom andra :-/
som du ser på gipset så finns det en kant ca 3cm in på varje sida, den är till för att skruva, remsa och spackla utan att det blir nån förhöjning på vägg
lycka till
 
tackar o bugar för bra tips!! nu är det bara att köra ;) fast det där med remosr mellan gipsskivorna hade jag missat så det var ju tur att jag fick reda på detta :surprised:

tack igen
tina
 
betula skrev:
tackar o bugar för bra tips!! nu är det bara att köra  ;) fast det där med remosr mellan gipsskivorna hade jag missat så det var ju tur att jag fick reda på detta :surprised:

tack igen
tina

Det var så lite så.
 
testar mitt nya o egna alias här /tina :D
 
I hörnen lägger jag en latexfog. Inte spackel. Du får då en mkt rörlig fog som inte spricker om det skulle röra lite på sig. Man kan lägga en rätt tjock fog och dölja ev. springor mellan skivorna.

I skarven mellan skivorna mitt på väggen finns det nog bara en skola. På med vävtejpen och spackla in den. Väven funkar som armering.

Lycka till!
 
hej igen,
nej jag är inte klar med alltihopa... :-/har ju jobb o barn att sköta också så dessa nya förslag tas tacksamt emot. Idag fick jag höra på en målarfirma att jag skall ha papperremsor inne i hörnen (innåtgående) och sen köra latexfog det allra sista, men glasfibertejp är bra mellan skivorna på den raka delen av väggen iom att de är mer elastiska...MEN så mga råd!!! o en människa i tapetaffären tyckte att jag även borde sätt upp microlit (?) tapet över gipsskivorna?? måste man verkligen detta? hon påstod att det blev "mjukare" väggar då än att måla direkt på skivorna?? stämmer detta???

tacksam för ännu fler råd :) håller för tillfället på med hörnen som jag skall köra papperremsor i istället för glasfibertejp, skall ta bort den nu iom att jag inte hunnit spackla hörnen än.
 
tackar igen, tja nu har jag bredspacklat över glasfibertejpen mellan skivorna så det får gå som det går, blir ju intressant att se hur det blir efter ett tag och så sätter jag pappersremosr i hörnen så det blir både och nu....men mjukare vägg, ja hon snackade om att det blev snyggare i släpljus och att ytan skulle "se" mjukare ut? ja ja vill ju ha så lite jobb som möjligt o om det inte gör så himla stor skillnad varför lägga ner både tid o pengar? ;) men igen blir det snyggt att måla direkt på gipset?

tackar igen för råd
 
ja jösses :-/ det hade jag inte heller tänkt på ...att man kan komma att rugga upp gipsskivorna när man slipar spacklet...jag vet inte riktigt vad jag skall göra nu, har inte så mkt tid heller innan vi skall flytta in nu heller, får väl prova som du sa och se om det går.
tackar igen
 
Tja!

Nej nej nej, bry dig inte om nillaaaaaaa, ruggar upp gipsskivorna ha, slipar på gipsskivor på byggena jämt aldrig sett nå liknande...
 
Hej *Siggesus!!
Jag har faktiskt struntat i detta....tur är väl det annars hade jag aldrig vågat göra ngt, så jag kollade med en gubbe som renoverat flera hus med gipsväggar o allt o han fick sig ett rejält gapflabb över min ängslighet. ;D...tog helt sonika slipen ur handen på mig o visade vad som hände väggen medans han drog nga rejäla tag och "ruggade" upp väggen :D sa sen att "tja hade inte gipsväggar fixat detta så vet jag inte vad för material de skulle göra dem i , en hel del tål de!! ja han skrockade gott åt mig ;D men det bjuder jag så gärna på!!

Nu är det snart klart med nättejp överallt samt spackel samt slipat på själva gipsväggen men det ser bra ut för det!! o vad gäller nättejpen o inte pappersremsor så är det en smakfråga verkar det som!

men tack för att du brydde dig, det bekräftade bara än en gång att jag faktiskt beslutade rätt för mig iallafall!!
 
  • Gilla
Daholm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.