om man skall fästa ihop två balkar med genomgående sexkantsskruv skall det då vara bricka på båda sidor. Dvs både vid skallen och muttern?
 
Skulle säga att det beror på. Bland annat beror det på materialet i balkarna; trä eller metall? Det beror på storleken på hålet och skruven/skruvskallen. Det beror på huruvida det ligger någon estetisk aspekt i det hela.

Är det trä och det är normal storlek på skruvskallen och muttern, och om det inte är absolut uteslutet pga estetik skulle jag tveklöst ha brickor på båda sidor. Det ska mycket till innan jag väljer att inte ha brickor.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Ok. Tack för svar. Det gäller ett altantak. Av estetisk aspekt har jag funderat på att istället köra med vagnsbult men har annan sexkantsskruv över.

Det är stolpar 90x90 limträ som skall fästas ihop med bärlina i 42x180 limträ. Stolparna tänkte jag göra ett urtag i toppen som ett L och lägga bärlinan därpå och fästa skruven igenom stolpe och bärlina.
 
Då hade jag nog fräst ut en försänkning på båda sidor, stor nog så brickan går i, djup nog så att skruvskallen livar med ytan på stolpe/bärlina. Det tycker jag ger ett snyggt resultat som ser proffsigt ut. Observera att det kanske inte är bästa lösningen om utfräsningen blir utsatt för regn.

Vagnsskruv är snyggt, dock blir det ju problem OM man behöver ha bort skruv och mutter utan att skada trät. Stor risk att muttern sitter fast och då står man där...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.