Jag har ett hus byggt tidigt 70-tal, med stående träpanel. Jag håller på att byta fasad på två ytterväggar, då de gamla bräderna ruttnat i underkant, och färgen har varit spräckt och jäklig i flera år innan jag köpte huset. Jag har förberett nya bräder i garaget - kapade, grundmålade (ändarna har stått nedsänkta i färg först) och första strykningen demidekk gjord.

Jag räknade med en vanlig träfasad med läkt, men när jag rivit några bräder i den gamla fasaden så finner jag att den är direkt spikad på asfaboard (antar jag att det är, en svart ganska porös fiberskiva).

Jag har kollat de gamla bräderna som jag just rivit loss, och sidan som varit inåt är osedvanligt fräscht trä, det blir knappt ens ett märke om man hackar i den med en skruvmejsel. Sidan som varit utåt, med sprucken färg, tränger mejseln däremot in några mm och fastnar. Asfaboarden luktar inget speciellt.

Jag tänker då såhär: min fasad har bevisligen klarat sig utan luftspalt sen 70-talet och är fortfarande fräsch på insidan. Så jag spikar den nya fasaden direkt på asfaboarden den också, så slipper jag göra om gaveln, fönster etc.

Tänker jag rätt, eller finns det några speciella anledningar att sätta läkt utanpå asfaboarden, med allt extrajobb det kommer att bli?
 
P
Har det funkat i 40 år, så lär det funka i 40 år till. Jag skulle definitivt spika direkt på boarden.

Mina föräldrars hus var byggt på det sättet och under de 20 år de bodde där hade de inga problem med fasaden utöver att en del brädor murknade i underkant.
 
Och mitt hus har klarat sig utmärkt i 69 år med fasadbrädorna spikade utan luftspalt direkt på svart vindpapp (som i sin tur sitter direkt mot råspont). Baksidan av brädorna är fortfarande som nya, så jag tror också att det går alldeles utmärkt utan luftspalt.
 
Det finns ytterligare en anledningen till att det ska vara luftspalt och det är att huset blir bättre isolerat då det vindtryck som uppstår mot fasaden leds bort och inte trycks in i väggen.
 
Jag ska göra ett tillägg till mitt inlägg; jag tror att hur bra panelen klarar sig utan luftspalt beror på vilken färg de målas med. Om det är någon tät "plastfärg" så kan det nog vara bra med luftspalt, så att ev. fukt i brädorna får möjlighet att torka ut bakåt.
 
Fast ett sjuttiotalshus är sannolikt målat i en s k "plastfärg" det också.
 
Färgen på de gamla bräderna var också någon slags akrylat/plastfärg, och de var ju fräscha som tusan ändå, så jag antar att det kommer in så lite fukt att den tar sig bort i luftspalten under lockbräderna.

Tack för hjälpen - jag kör helt enkelt på exakt samma konstruktion som det var tidigare. De gjorde kanske inte ALLT fel på 70-talet. ;) Bara inredda källare, men det är en helt annan fråga. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.