Hej!

I min lägenhet lutar golvet eftersom huset har satt sig något. Det är inte mycket, kanske 0.5-1 cm per meter. Hursomhelst, jag tänkte bygga upp en vägg i köket. På väggen skall jag montera köksskåp och en fläkt, bland annat. Frågan är bara om väggen skall vara helt lodrät trotts att golvet lutar. Jag tror nog att taket lutar också eftersom hela huset lutar något.

Jag ser två problem:

* Om jag bygger väggen helt i lod kanske det ser snett ut i förhållande till golv och tak? Dessutom borde det bli en glipa mellan vägg och bänkar i överkant.

* Om jag bygger väggen med samma lutning som golv och tak kan ju i terorin luckorna öppna sig själva eftersom väggen lutar.

Tips/förslag någon?

Mvh
/Anders
 
Bygg rakt!
Avsluta med en passbit mot väggen så kan du snedsåga den så att det ansluter snyggt mot väggen.
 
Det är inte mycket, kanske 0.5-1 cm per meter

Var går gränsen? Hur många meter? redan efter 2 meter syns det lång väg och har man gjort det själv kommer man bara gå och reta sig på att det är snett. Bygg rakt. Senare kanke man vill fixa till resten i lägenheten och då ångrar man sig nog att man inte gjorde det rakt.
 
Blir smått sjukt nyfiken på vilket husfabrikat och vilken entreprenör. Kanske samma mindre smarta snickare som satte vårt hus. Tråkigt om det är så att montörerna inte har helhetsbilden och inser att det i slutändan är det noga med hur väggarna är monterade från början. Vid påpekande fick jag ett nonsens svar om att det är trä och att det är levande material..... Precis som att det var en överaskning, om det är så "levande" så det inte går att sätta väggarna rakt så får man väl öva lite innan då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.