Jag har funderat på detta ett tag:

Vi planerar fram och tillbaka ifall vi ska sätta in en kamin för att få lite mysigare känsla i vardagsrummet.
Huset är från 30 talet med en murad skorsten i den ursprungliga delen av huset.
Under senare tid har det blivit tillbyggt med en liknande huskropp men förskjuten. Skulle vi sätta kaminen där vi vill ha den så måste det till en ny skorsten och det är här dilemmat kommer.
De skorstenar som jag hittat har varit med plåthuv eller liknande. Jag vill gärna ha en skorsten som kommer upp liknande den som sitter på huset idag.
Då går tankarna att dra en prefab skorsten över nock men skippa plåthuven och istället mura upp en skorsten som bara är för syns skull.
Är det någon som gjort något liknande?

Jag går i tankarna att bygga någon typ av plattform över flera takstolar (för att sprida lasten) och sedan bygga upp en skivkonstruktion med en obrännbarskiva för att sedan fästa någon typ av dekortegel utanför. På så sätt borde man kunna skapa en skorsten som ser ut som en traditionell skorsten men inte alls väger lika mycket och behöver inte vara murad från grunden och upp.

Det skulle vara väldigt intressant att se ifall någon gjort något liknande.
 
L
Finns byggsats i färdigskorsten , flera fabrikat , bara trava på varandra och är godkänd med mått från brändbart materiel , och över nock , vad du sedan sätter på utsidan igenom tak och upp över nock är upp till dig .
Kanske tegla in den i rummet för att få lite mer massa som håller värmen längre ,och upp till vind
samt ser snyggt ut , då får du en kant på vinden som kan bära det större , som att göra den lite grövre upp genom tak ,
Ska då stå stumt ner mot grund så den inte sätter sig ,
Det blir tungt med att trava upp den + tegel
 
Sök på isokern skorstenar. De har skorstenar som jag tror du blir nöjd med. De är lättmonterade block som staplas på varandra med ett "lim" emellan.
Det finns en "krans" att köpa till, som gör det möjligt att bygga med tegelsten på utsidan, vilket gör att du får utseendet av en gammal tegelskorsten. Jag har vart med och byggt två sådana skorstenar. Och vi har satt tegel på utsidan på båda två.

gå in på www.schiedel.com
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
tack för tipsen!
Problemet är att skorstenen måste gå diagonalt en bit inomhus för att komma upp på rätt ställe. När jag tittar på isokern så verkar de vara för vertikalt montage vilket naturligtvis är naturligt med tanke på tyngden som blir.
Så lättast hade nog varit plåtskorsten med ett snyggt slut dvs tegel.
Än har jag inte hittat någon lösning som fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.