Hej, ny på forumet och alldeles grön på detta med husköp, hoppas någon kan hjälpa till och bringa klarhet i denna fråga.

Vi håller på och förvärva en fastighet som är en avstyckning. Fastigheten nås endast genom att korsa 25m av annan fastighet.

Detta löses antingen via skaftväg som då blir en del av vår fastighet med konsekvens att vår faktiska tomt (exkl skaft) blir 700m2, dvs 800m2 ink skaft. Det kan också lösas via servitut, och då blir vår tomt 750m2, då servitutet placeras på samma ställe som ev skaft.

Båda lösningarna är förknippade med samma kostnad.

Vad skall jag välja och varför?

Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Johan
 
Personligen skulle jag om kostnaden är samma föredra ägande dvs skaftväg. Viktigaste är dock att se till att om det är servitut är ett som Lantmäteriet bildar och inte ett avtalsservitut som är en osäkrare rättighet. Fördelen med skaftväg är att det innebär att du inte behöver fundera på grannen om du exempelvis vill lägga ner en ledning i vägen (servitut omfattar normalt bara det som upplåtelsen är till för). Nackdelen är just att tomtarealen ökar vilket kan medföra en högre avgift om något beräknas på fastighetsareal(exempelvis anläggningsavgift för kommunalt va som ofta har en sådan parameter i sig)
 
  • Gilla
johasp20
  • Laddar…
Hemmakatten
Skaftväg skulle jag också välja av samma anledning som Cicaro. Då bestämmer ni själva över vägen. Se bara till att den blir tillräckligt bred så att ni har plats för snön vid snöplogning. En utökad fastighetsareal behöver inte vara dålig alls. I en del detaljplaner står det att byggarean tillåts en viss % (exempelvis 20%) av fastighetsarean vilket kan vara bra när man bygger eller vill bygga till.
 
  • Gilla
johasp20 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar, det ligger i linje med vad jag själv grubblat över kan vara till fördel för skaftlösning.

Skaftet blir på 4m enligt diskussion med Lantmäteri samt läsning i trådar på detta forum.

Servitutet skulle bli ett avtalsservitut med tjänande fastighet, om det blir aktuellt.
 
Hemmakatten
4 meter räcker inte. 5 meter minst bör det vara för att få plats för snömassor och för diken och underhåll.

En vägbredd måste vara minst 3 meter för att lastbilar (som jag läst någonstans är max 290cm breda) ska komma in. Det ger inte mycket utrymme vare sig för lastbilen eller snömassor. En väg tenderar dessutom att krympa med åren, gräs växer in t.ex. och kanterna försvagas.
 
Redigerat:
Tack, varje meter i bredd ger en negativ effekt på djupet på tomten, så gäller att hitta en kompromiss här. 4m får funka i detta fall.
 
Hemmakatten
Absolut gör ni som ni vill. Men tänk scenariot nästa vinter när det kommer mycket snö. En ½ meter på var sida lär inte räcka för snömängderna och då riskerar ni att grannarna klagar på att snön läggs på deras tomt.
 
Skaft till tomter brukar Stockholmsområdet vara 4 meter breda. Det verkar vara en "praxis".
 
Har nu snöat in på möjligheten att få till ett officialservitut för fastigheten, för att ej förlora tomtareal (2x30m). En liknande tomt i samma område som nyligen har styckats har gjort just ett officialservitut över tjänande fastighet.

Är det Lantmäteriet som formar servituten enligt någon praxis eller måste man själv hitta på vilka regler som gäller?
 
Vilka lagar och regler samt hur servitutet utformas ska förrättningslantmätaren på Lantmäteriet hjälpa dig med. Däremot underlättas handläggningen självklart om både ni och säljaren är överens om hur ni vill lösa det för då handlar det hela om att pröva lagligheten i lösningen till skillnad från om det måste ske mot någons vilja. Dvs om ni är överens om var, hur bred osv ni önskar utfarten så finns chansen att själva avstyckningen tar kortare tid att handlägga.

Officialservitut för väg kan bara nybildas om det sker i samband med avstyckning. Sker det som eget ärende så görs det via anläggningslagens regler om rätt till väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.