Totte_S
Vi ska bygga ett skafferi i ett kökshörn där det en gång i tiden troligen suttit ett "riktigt" skafferi som blev ersatt med "uärrk :p" 60 cm högskåp. Är det någon som har /byggt skafferi som kan ge lite synpunkter på bra storlekar, hur bred dörr man behöver för att smidigt komma in/åt? Även tips på konstruktion, inredningens utförande etc vore av glädje. Bilder é kul ;)


 
  • Gilla
Memlos
  • Laddar…
Kolla in http://www.ronnerholms.se/ dom har hörnskafferi i gamal stil.

Annars tycker jag att man kan bygga snygga grejer i pärlspont själv om man har special mått. En enkelt ramverk fäst i väggarna ooch dörr i pärlspont med ett Z bakpå sår stabilisering. Sedan list verk utanpå eller på regelverket.
PS måla och grunda pärlsponten innan du bygger. Sedan en sista strykning när alt är på plats.

plexi
 
Totte_S
Tack för den inspirationslänken. :D

Fler tips och synpunkter från brukare/byggare efterlyses
 
Jag har precis byggt ett där jag "fällt in" kyl och frys.. Väggarna är isloreade med gullfiber och jag ska ta upp hål i ytterväggen för att få ventilation..

DSCF0008.sized.jpg

Inne i skafferiet tänker jag sätta vanliga hyllkonsoller.

412082_Xw2.jpg
 
Totte_S
Oj, oj, det blir ett rejält drömskafferi det där, 5-6 m2 eller? Som en litet sovrum.
Så bra förutsättningar har jag tyvärr inte, mina fönster sitter lite för nära hörnet, men kul att se.
 
Yttermåttet är 2x2m, men kyl frys stjäl en hel del utrymme så på insidan har jag bara c:a 2kvm i förvaringsyta.. Vilket fortfarande är betydligt mer än man får in i ett fegt litet 60 skåp
 
Totte_S
Ok, såg större ut på bilden, trodde det skulle få plats 60+60 kyl och frys, gör det det? Och i så fall vilken dörrbladsbredd?
Inte dåligt med utrymme i alla fall ;)
 
Det är en 90cm sidebyside kyl/frys som ska in, och dörren är 74 har jag för mig.. Det är en gammal skrubb eller skafferidörr som jag hittade i garaget..

Jag hade först satt dit en annan dörr som var högre men smalare, som jag sedan tog bort... därav hålet ovanför dörren..

Ovanför kyl/frys kommer jag att ha ett överskåp..

Handtaget på dörren var riktigt snyggt

DSCF0012.sized.jpg
 
Totte_S
Du får 50 spänn för låset ;D ;D ;D
Det har du polerat upp ordentligt.
Har ett par kammarlås liggande, men inte med den handtagsmodellen. Snyggt som sagt.
Bra med dörrlager hemma, mina är dock 80-90 hela bunten, och det känns onödigt brett. Slutar kanske med en hemsnickrad.
Har du gjort några oventenskapliga test hur bred dörr som behövs för att det skall vara funktionellt?
 
Jag gjorde ett ovetenskapligt test och kom fram till att 70 var det minsta man vill ha..
 
Totte_S
Ok, vi har 60 till tvättstugan... ???
Fick montera ner dörr o gångjärn när nya maskiner skulle in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.