Vi går i tankarna att skaffa solpaneler till vårat tak i mellan sverige.
Vi har fått in offerter i från tre förerag.
Solifokus, Nordpolen och Solar Ceelect.

Så första frågan blir är det något av de bolagen man direkt bör undvika?
Vad bör vi tänka på när vi ställer de olika offerterna i mot varandra?
Vi avser att installera solpanel, batteri samt möjlighet till ödrift.

Vilka infästningar bör man överväga, i offerterna finns det infästningar listade, finns det några man direkt bör undvika?
Glas-Glas paneler eller Glas-Folie paneler? Min ryggmärgskänsla är Glas-Glas men har inga forskningsunderlag att luta mig på.

Vad mer bör man ta i beaktande?
 
S
Aldrig hört talas om någon av de företagen.
Lägg upp offerterna fast med personuppgifter maskerade så kommer du få fler svar.

Åtvidaberg ligger i södra Sverige. 😉
 
Glas/Glas är bra om man vill skryta att man har det, samt att blir längre återbetalningstid.

Det finns vinster med dem så som sandiga öknar eller om man ska bifacial.
 
B buffyin skrev:
Glas/Glas är bra om man vill skryta att man har det, samt att blir längre återbetalningstid.

Det finns vinster med dem så som sandiga öknar eller om man ska bifacial.
Tror kostnads skillnaden var marginell hos de som hade både och, typ 3-4 tusen på totalkostnaden.
S sinuslinus skrev:
Aldrig hört talas om någon av de företagen.
Lägg upp offerterna fast med personuppgifter maskerade så kommer du få fler svar.

Åtvidaberg ligger i södra Sverige. 😉
Skall ta och sammanställa offerterna så fort alla företagen fått i ordning på dem.
 
Välj någon välkänd firma, du kanske behöver utnyttja garantin efter 20 år, då är det bra om firman finns kvar!
Jag valde Svea Solar/ Ikea, smidig installation och har fungerat felfritt i 2 år snart. 10 kWh Goodwe växelriktare och 20st 385w paneler. Jag valde lite större växelriktare, så att jag kan lägga till fler paneler i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.