Har ett gäng kompletta dörrar men ingen nyckel som passar. Till att börja med är önskemålet att kunna låsa i toaletten, gärna med vred men nyckel skulle också funka. inget fel på befintliga låshus så ser inget behov att byta om jag kan fixa låsfunktionen.
1. går det att få tag i nycklar?
2 . Finns nya prisvärda låskistor som kan ersätta våra befintliga?
3. Någon som vet vad våra låskistor heter?


huset är från 50-talet och låskistorna som är tot 210mm höga ser ut såhär:

Närbild på en öppen dörr med guldhandtag, låskista och nyckelhål, på en sliten trädörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, demonterad dörrlåskista med två nyckelhål på en grå textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ta med låskistan till en låssmed han har troligen nycklar som passar
 
Inget direkt svar på dina frågor, men det finns nog hundra tusentals nycklar till denna kista liggandes i folks lådor. Alla hade typ samma nyckel.
Leta på nån loppmarknad i diverselådor.
 
Isakare Isakare skrev:
Inget direkt svar på dina frågor, men det finns nog hundra tusentals nycklar till denna kista liggandes i folks lådor. Alla hade typ samma nyckel.
Leta på nån loppmarknad i diverselådor.
tänkte också så, hade säkert 20 nycklar hemma som passar men ej går att vrida runt i någon av mina innerdörrar. Så får se mig besegrad i hemmet och bege mig ut och leta. Hade dock underlättat om jag hade lite mer kött på benen innan..
 
Jag hade liknande problem med att hitta bra nycklar till alla mina låskistor från sent 60- tidigt 70-tal. Jag skruvade ut och öppnade en låskista, då var det lätt att jämföra med nycklarna i ”diverse lådan” och se vilka som nästan passade och slipa till dessa så att de fungerar i låsen.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
T tergo skrev:
ta med låskistan till en låssmed han har troligen nycklar som passar
Precis - jag tog med min låskista från 1936 till låssmeden och de hade inga problem att ta fram en ny nyckel.
 

Bästa svaret

M Msarps skrev:
Har ett gäng kompletta dörrar men ingen nyckel som passar. Till att börja med är önskemålet att kunna låsa i toaletten, gärna med vred men nyckel skulle också funka. inget fel på befintliga låshus så ser inget behov att byta om jag kan fixa låsfunktionen.
1. går det att få tag i nycklar?
2 . Finns nya prisvärda låskistor som kan ersätta våra befintliga?
3. Någon som vet vad våra låskistor heter?


huset är från 50-talet och låskistorna som är tot 210mm höga ser ut såhär:

[bild] [bild]
1. Det är inga problem att "tillverka" (finns ofta färdigt ämne som passar) nycklar till det låshuset.
2. Nej det är mer prisvärt att skaffa nya nycklar till det befintliga låshuset om det är i tillräckligt bra skick, eventuellt fungerar samma nyckel i fler av dina låshus av samma modell.
3. Brukar kallas för "bondlås" låstypen är Deuxbattantlås vilka tillverkades av bl.a Aledals Nyckelfabrikoch Låsbolaget.

Jag vill tipsa dig om att efterfråga prisuppgift på att få nyckel till låshuset och om det finns färdiga nycklar så bör du se till att du inte får betala arbetsavgift per nyckel.
Nu vet jag inte alla mått på låshuset du har men ofta är det ASSA 40C (nyckel) eller 40T (toalettvred) som passar bäst.
Teknisk ritning, komponentlayout, dimensioneringsmarkeringar, planvy, ingen färg, detaljerad, skalad, industriell design, maskinteknisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.assaabloy.com/se/sv/solutions/products/konsument-gds/innerdorr/lashus/40c
 
Redigerat:
  • Gilla
Msarps
  • Laddar…
Tack! Då blir det till att ta med låshuset och åka till närmsta låssmed för nycklar.
Hoppas det går att smörja igång, annars får jag modifiera dit ett 40T, måtten stämmer ungefär så det bör gå relativt smärtfritt.

Öppnade och kikade lite, ser väldigt enkelt ut ”nyckelgreppet”, låssmeden bör även ha fjädrar så vi får lite bättre spänst

Inre mekanik av dörrlås, fjädrar, spakar, metallkomponenter, säkerhetssystem, mot textilbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Msarps skrev:
Tack! Då blir det till att ta med låshuset och åka till närmsta låssmed för nycklar.
Hoppas det går att smörja igång, annars får jag modifiera dit ett 40T, måtten stämmer ungefär så det bör gå relativt smärtfritt.

Öppnade och kikade lite, ser väldigt enkelt ut ”nyckelgreppet”, låssmeden bör även ha fjädrar så vi får lite bättre spänst

[bild]
En U-nyckel och en ny tryckesroddarfjäder sedan lär det fungera bra.
 
  • Gilla
Msarps och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.