Såvitt jag förstått är ett skärmtak på 12 m2 bygglovsbefriat. Vad jag däremot inte
lyckats hitta någon information om är hur denna yta beräknas. Är det den täckande ytan som avses eller är det ytan på själva taket ? Ju större lutning man har desto större blir ju skillnaden.
 
(nästan) helt säker på att det är den täckande ytan som avses. Kan tom. vara så att man slipper räkna in ett "normalt" takutsprång, så att du kanske bara behöver räkna ytan som de bärande stolparna/balkarna ramar in (fast det är jag mer osäker på).
 
Skulle inte tro det. Det är skärmtakets yta som räknas oavsett om det är stommeburet, konsolburet eller är markis. Allt benämns skärmtak. Således inte projiceringen i horisontalplanet. För skärmtak 12 kvm som utförs närmare tomtgräns än 4,5 meter anges i 8 kap 4 § PBL skärmtakets sträckning mot tomtgräns och kräver granneyttrande.

Anders
 
Anders L skrev:
Skulle inte tro det. Det är skärmtakets yta som räknas oavsett om det är stommeburet, konsolburet eller är markis. Allt benämns skärmtak. Således inte projiceringen i horisontalplanet. För skärmtak 12 kvm som utförs närmare tomtgräns än 4,5 meter anges i 8 kap 4 § PBL skärmtakets sträckning mot tomtgräns och kräver granneyttrande.

Anders
Hittar inget i bygglagen som definierar hur takarean skall mätas, eller för den delen att markiser skulle räknas som tak. Var har du läst om detta ?
 
All annan yta i byggsammanhang mäts ju som "projicerad yta på mark" så varför skulle det inte gälla skärmtak?

När man mäter byggnadsyta så behöver man inte räkna in "normala" takutsprång och andra mindre utskjutande detaljer. Däremot räknas de in när man mäter avstånd till gräns och liknande.

Nu skulle ju skärmtaksyta kunna ha andra mätregler än byggnadsyta, så som sagt jag är inte säker.
 
pool skrev:
att markiser skulle räknas som tak
Fasta markiser och markiser med stödben ingår i begreppet skärmtak.

Anders
 
Anders L skrev:
Fasta markiser och markiser med stödben ingår i begreppet skärmtak.

Anders
Återigen: var läser man om detta ?
 
Använd Google, skriv in "fasta markiser", läs bland många träffar.

Anders
 
De träffar man får där handlar huvudsakligen om markiser på uteserveringar och framför butiker etc. Dvs markiser som sträcker sig ut över allmän mark (eller åtminstonde ut utanför den fastighet som ev. skulle behöva bygglov). Det är väl inte självklart att samma regleverk gäller för en markis som finns inne på egen tomt.
 
Fasta markiser och markiser med stödben har innebörd av likvärdighet med skärmtak. Betoning på liktydighet i innebörd.

Anders
 
hempularen skrev:
Nu skulle ju skärmtaksyta kunna ha andra mätregler än byggnadsyta, så som sagt jag är inte säker.
Du har helt rätt om projicering på mark när det gäller att inräkna skärmtak i fastighetens byggyta eller byggnadsarea som öppenarea enligt Svensk Standard SS 021052 (och senare SS 021053). Görs uterummet till ett slutet rum eller inglasad veranda så ingår värdet även i fastighetens bruttoarea (tidigare användes ytbegreppet våningsyta).

Frågeställaren efterlyste hur man beräknar skärmtakets yta, eller vilken takyta som helst, och då är det kvoten av absoluta värden på objektets längd och bredd.

Det innebär att det finns två svar på frågeställningen beroende på hur uppgiften skall användas.

Vilken av de två ytuppgifterna skall frågeställaren använda? Svar: projiceringen mot markplanet vilket blir byggarea.

Är det nu helt säkert att detta blir byggarea? Praxis pekar mot att man bedömer det olika i kommunerna! Finns det en bärande stomme med barriärbeklädnad som bär upp skärmtaket, ett s.k. uterum, så räknar en del kommuner den horisontella ytan av den stommen som byggarea även om skärmtakets projicerade yta är större. Om skärmtaket är konsolburet på fastighetens bottenplan, ja då är det skärmtakets projicerade yta som utgör tillkommande byggarea (öppenarea).

Det råder tydligen skilda tillämpningar på det här området. Jag har kontaktat Boverket för att få ett entydigt svar. Man säger att man känner igen frågeställningen och skall komma tillbaka med e-postsvar till mig. När jag får det svaret kommer jag att meddela det här i denna tråden.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.