Vad skiljer ett skärmtak från ett uterum, dvs när blir det bygglovspliktigt.. Under förutsättning att taket nedan är under 12 kvm

Plasttak
Plasttak, låga väggar, typ staket
Plasttak, en vägg täckt
Plasttak, en glas(eller plast)vägg
Plasttak, oisolerad tunn vägg och enkelglasrutor
(Betong)pannetak, inga väggar
(Betong)pannetak, låga väggar, typ staket
(Betong)pannetak, en vägg täckt
(Betong)pannetak, en glasvägg
(Betong)pannetak, oisolerad tunn vägg och enkelglasrutor

vad är skärmtak och vad är byggnad?
 
Skärmtak -- platt tak över öppenarea av valfritt material som är konsolburet eller pelarburet. Lovfritt 12 kvm (kommer att bli utökat till 15 kvm). Lovpliktigt större än 12 kvm (15 kvm). Byggnadsarea är skärmtakets projektion mot markplanet.
Uterum -- takförsedd utbyggnad till bottenvåningen. Byggnation öppenarea.
Altan -- plan, öppen utbyggnad utan tak (av ital. altana terrass, eng. terrace). Ofta felaktigt använd byggterm i överförd betydelse för uterum, veranda.
Veranda -- takförsedd utbyggnad till bottenvåningen (av fra. véranda, eng. veranda, amerik. porch). Byggnation öppenarea.
Glasveranda -- takförsedd, inglasad utbyggnad till bottenvåningen. Byggnation tillförs bruttoarea (tidigare benämning våningsyta).

Anders
 
Anders L skrev:
Skärmtak -- platt tak över öppenarea av valfritt material som är konsolburet eller pelarburet. Lovfritt 12 kvm (kommer att bli utökat till 15 kvm). Lovpliktigt större än 12 kvm (15 kvm). Byggnadsarea är skärmtakets projektion mot markplanet.
[
Anders
Tack.. Men fattar ändå inte, om taket inte är platt(definition platt?), eller om det finns minsta mer under taket än konsol eller pelare så blir det uterum/veranda? Dvs Tak med pelare och lågt staket = Uterum/veranda, eller om jag sätter upp ett plank/enkelt vindskydd i anslutning till skarmtaket blir det ett uterum och därmed bygglovspliktigt?

Anledning till frågan, har haft ett "skärmtak" som efter hand fått låga väggar och "temporärt" enkla glasrutor, pga att det i området finns ett 20tal vildkatter som springer och skvätter överallt bla på mina möbler och dynor. Skall söka ett annat bygglov och måste nog "backa" mitt bygge till en för nämden acceptabel "skärmtaksnivå". Så jag undrar om jag i så fall måste riva allt utom tak pelare, eller om jag kan behålla trägolvet och dom låga räckena?
 
Tillåt mig att utvidga begreppet skärmtak. Skärmtak -- ett väderskydd -- är vanligtvis ett plant s.k. pulpettak men behöver inte vara det. Kan även vara ett välvt plasttak eller brutet tak s.k. sadeltak över exempelvis entréer. Det är skärmtakets storlek, den projicerade ytan mot markplanet, som bestämmer om byggnationen, åtgärden, är bygglovpliktig eller ej -- f.n. 12 kvm mot större än 12 kvm -- oavsett vad som är under skärmtaket som öppenarea eller på vilket sätt skärmtaket bärs upp.

Skärmtak och uterum/veranda är inte jämförbara begrepp. Uterum/veranda är takförsedd öppenarea som inräknas i fastighetens byggnadsarea. Skärmtak behöver definitionsmässigt inte alltid innebära att anbringandet på en husfasad medför att åtgärden resulterar i ett uterum/veranda (vid t.ex. konsolburet skärmtak som väderskydd över entréer).

Anders
 
Jag är antagligen mest korkad på detta forumet, men fattar fortfarande inte ditt svar...

Menar du att jag kan ta ett skärmtak, ca 9 kvm , och sätta till väggar, fönster och dörr, och det är fortfarande inte bygglovspliktigt?
 
Bästa Du, tro för all del i världen inte något annat än att du är en förnuftigt tänkande människa och tar mod till dig och ställer frågor. Du kan applicera ett skärmtak lovfritt när det är mindre än 12 kvm. Dock uppstår något speciellt när du helt innesluter öppenarean. Öppenarean övergår från veranda till en sluten glasveranda som kommer att tillföras fastighetens bruttoarea (tidigare benämning våningsyta). Det kan i sådant fall finnas specifika regelverk i just din kommun som avgör om inneslutningen av öppenarean blir bygglovpliktig eller ej i det byggnadsområde där du bor. Ställ frågan om vad du slutgiltigt vill åstadkomma på din fastighet, precis som du mycket sakligt framställt frågan i ditt senaste inlägg, hos din kommuns byggförvaltning.

Du har inte nämnt något om åtgärdens närhet till angränsande fastighet eller närmare än 4,5 meter till tomtgräns. I de fall dina tänkta byggåtgärder medför ett avstånd mindre än 8 meter till byggnad på angränsande fastighet måste den inneslutande byggnationen utföras i lägst brandskyddsklass EI 30 för att i möjligaste mån reducera brandspridningsrisken (siffran i brandskyddsklassen står för 30 minuter). Din lokala byggförvaltning skall tillhandahålla information även i detta avseendet.

Anders
 
När kommer det att bli utökat till 15 m2 ?
VIlka kommuner gäller det?
& hur vet du det?

Mvh Pär (funderar på carport)



Anders L skrev:
Skärmtak -- platt tak över öppenarea av valfritt material som är konsolburet eller pelarburet. Lovfritt 12 kvm (kommer att bli utökat till 15 kvm). Lovpliktigt större än 12 kvm (15 kvm). Byggnadsarea är skärmtakets projektion mot markplanet.
Uterum -- takförsedd utbyggnad till bottenvåningen. Byggnation öppenarea.
Altan -- plan, öppen utbyggnad utan tak (av ital. altana terrass, eng. terrace). Ofta felaktigt använd byggterm i överförd betydelse för uterum, veranda.
Veranda -- takförsedd utbyggnad till bottenvåningen (av fra. véranda, eng. veranda, amerik. porch). Byggnation öppenarea.
Glasveranda -- takförsedd, inglasad utbyggnad till bottenvåningen. Byggnation tillförs bruttoarea (tidigare benämning våningsyta).

Anders
 
Remissvaren (landets kommuner inkluderade) på PBL-kommittéens slutbetänkande antyder att
bygglovbefriade byggrätten ökas till 15 kvm för såväl skärmtak som friggebodar, oavsett om huvudbyggnaderna är fristående eller ej. Sannolikt gällande från nyåret 2008.

Anders
 
Några mer kompletterande frågor i ämnet:
PBL 4§ säger:
2. med mur eller plank anordna skyddade uteplatser i anslutning till bostadshuset, om muren eller planket inte är högre än 1,8 meter, inte sträcker sig mer än 3,0 meter ut från huset och inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter,
3. anordna skärmtak över sådana uteplatser som anges i 2 eller över altaner, balkonger eller entréer, om skärmtaket inte är större än 12,0 kvadratmeter och inte sträcker sig närmare gränsen än 4,5 meter,

Mina frågor:
1. Skulle man kunna gräva ner "uteplatsen" ca en halvmeter och sätta murar runt om på 1,8 meter. Med lite takfall blir det åtminstone 2 meter takhöjd på lägsta stället. Då skulle man kunna få en utbyggnad utan bygglov. Står ingenting i PBL om att man inte får ha dörrar och fönster i muren och byggnadshöjden på den delen blir inte över 1,8 meter. Skulle detta funka?
2. Finns det någon definition på uteplats om användning, isolering etc i praxis?
3. Verkar inte heller finnas någon begränsning på antal skärmtak. Kan man bygga flera uteplatser?

Funderar på att efter nyår bygga en friggebod på 15 kvm. Sen förlänga den åt två håll på ovan beskrivna sätt och få en bygglovsfri friggebod med två inbyggda "uteplatser" om vardera 15 kvm. Alltså totalt 45 kvm... Borde väl gå eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.