Tänkte höra mig för om en sak!
Jag ämnar bygga en friggebod på min uteplats.
Friggeboden ska inte ha några väggar utan är tänkt att tjäna som soltak och plattform för solpanelsmontage.
Reglerna säger att man även får bygga bygglovsfritt skärmtak om 15 kvm på antingen huvudbyggnad eller komplementbyggnad.

Får jag alltså bygga en 15 kvm stort skärmtak till min 15 kvm stora "skärmtaksfriggebod"?

Måste det till några tekniska knep, tex att friggeboden är självbärande i sig och att skärmtaket är tydligt vidbyggt till friggebodskonstruktionen?
 
Hej. Nej, 15 skärmtak plus fristående friggebod gäller, inte sammanbygga tyvärr.
 
Saxar från Boverket angående bygglovsbefriad skärmtak om max 15 kvm:

"Ett skärmtak får byggas till både på en- och tvåbostadshus och på dess komplementbyggnader. Ett skärmtak kan alltså även byggas till ett uthus, garage och andra små byggnader så länge det placeras på bostadshusets tomt. Det innebär att ett skärmtak även kan byggas på ett attefallshus eller på en friggebod"

Frågan var om konstruktionerna tydligt måste skilja sig så friggeboden är helt självbärande i sig.
 
Ok. Jag pudlar, det stämmer som du skriver. friggeboden måste vara en fristående byggnad och ligga en bit från huset och får då ha skärmtak på 15m2.
 
Jag har för mig att skärmtaket inte är avsett för uteplats/cyjelgarage etc utan för att skydda entré, källartrapp eller motsvarande. Hinner inte kolla just nu men om jag lommer ihåg rätt så är infon begravd någonstans på Boverkets sida.

Intressant frågan som öppnar rejält för olika tolkningar.
 
Fel av mig. Cykel och vedförråd är inte tillåtet men uteplats är det.
 
Z z_bumbi skrev:
Fel av mig. Cykel och vedförråd är inte tillåtet men uteplats är det.
Då borde det vara fritt fram för 30 kvm soltak/solcellsfundament!
 
hmmm...?
Friggeboden är ju en byggnad.
Citerar "en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar ... samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den"

Verkar konstigt om det går att bygga 30 kvm tak och kalla det friggebod+uteplats. Speciellt då det inte ens är ett tak :)
 
En friggebod är en komplementbyggnad och i Boverkets uppräkning av exempel ingår en carport. Så en carport med tillhörande skärmtak blir 30 kvadrat.
Det enda jag hittar som kan ställa till det är att taket ska vara enkelt och inte vara en fortsättning på existerande tak. Inte så svårt att göra lite enklare tak där man tydligt ser att det är ett tillägg till existerande byggnad (som man nyss byggde)
OBS! Jag har ingen koll på vad som har prövats juridiskt eller om min tolkning av reglerna är helt korrekt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag har inte någon klar bild av det hela, men det lutar åt att friggeboden ska utgöras av ett stadigt självbärande pulpettak på ca 8 kvm med fall åt nord och skärmtaket blir ett vidbyggt pulpettak på 15 kvm med fall åt söder.
Solcellerna monteras på taket med fall åt söder.
Varför jag väljer att "friggebodsdelen" vänds mot nord är för att jag redan har ett växthus som upptar en del friggebodsyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.