G
Vet inte riktigt hur jag ska tänka, hjälp mig.

Har ett 1.5plans-hus med 45 graders vinkel och nedanför taköverhänget vill jag bygga ett skärmtak (transparent) ut från yttervägg, för en skyddad uteplats.

Men jag är orolig över snön som kommer kana ner från huset och på skärmtaket innan det slutligen när marken. Taket är högt och brant och det kommer med en j-vla fart och kraft.

Hur ska man tänka?
 
Kan du inte sätta ett snörasskydd ovanför skärmtaket?
 
ullet
Vi hade ett sånt plasttak med rätt låg lutning och en dryg meter fallhöjd från hängrännan på det övre taket som lutar 45 grader. Snön som rasade ner slog sönder plasten ett antal gånger, och till slut även takreglarna - men dom var nog troligtvis underdimensionerade. Över lag var det svårt med plasttaket och snön, höll inte att gå på för att skotta, och sammanfattningen är väl att det inte var speciellt smart lösning.

Vi gjorde om det så att uterumstaket fick större lutning, och därmed fick snön kortare fallhöjd (nu är det kanske 20-30 cm) från det vanliga taket. Valde då att lägga på klickfals plåttak vilket går att nu när snön kommer från övre taket glider den vidare på uterumstaket och ner på marken istället för att landa hårt på uterumstaket. Blev en mycket bättre lösning.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska tänka, hjälp mig.

Har ett 1.5plans-hus med 45 graders vinkel och nedanför taköverhänget vill jag bygga ett skärmtak (transparent) ut från yttervägg, för en skyddad uteplats.

Men jag är orolig över snön som kommer kana ner från huset och på skärmtaket innan det slutligen när marken. Taket är högt och brant och det kommer med en j-vla fart och kraft.

Hur ska man tänka?
Vi hade en liknande situation i förra huset vi bodde i. Dock hade detta altantak stått i några år innan vi valde att bygga om delar av det.

Jag förstärkte takreglarna rejält på "känn". De var 45x145 c/c 60cm och jag dubblade dem till 2x45x145. Gjorde samma sak med bärlinan som takreglarna vilade på. Står än idag trots några snörika vintrar.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
Centano Centano skrev:
Kan du inte sätta ett snörasskydd ovanför skärmtaket?
Ja det är en åtgärd jag överväger.
 
G
Jag är även lite inne på att göra ett fristående skärmtak. Detta för att komma en bit från huset dels på grund av snön men även undvika att skymma solljus i flertal fönster.

Kräver fristående skärmtak bygglov?

Likt en pergola fast med hårt tak och utan väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.