Hej,

Jag har ett förråd och längs med det vill jag ha ett skärmtak som går längst med förrådet.

Om jag hade velat ha ett skärmtak som går ut från förrådet så hade det varit tydligt för mig med dimensionerna osv då det finns många exempel på detta. Se detta t.ex: https://www.byggbeskrivningar.se/co...2d4fa31c35e52cc/bb-tak-over-uterum-ill-02.jpg


Jag vill dock att det går längst med och jag har två frågor jag behöver hjälp med

Jag har laddat upp en ritat bild, av begränsad kvalité och professionalism. :)

Förrådets regelverk är 60cc och reglar på 45x95

* Jag tänker att jag behöver ha en ganska grov balk som går från förrådet ut till plinten (se första bilden), men hur grov?
*Jag vill/kan alltså ha 3 plintar "längs" med skärmtaket, men vill bara ha en plint fram och bak så det blir så att säga "öppet", men hur grova stolpar krävs?
* Hur fäster jag denna balk i förrådet? Ska jag ha en långtgående balk längs med hela förrådet och sen fästa i denna, hjälper det?

Snölastzon 2,5
Taklutning 4,3 grader

Tacksam för hjälp!
 
  • Skiss med dimensioner och frågor om skärmtak. Visar regelverk, spännvidd 3 m, befintligt förråd, plintar och stolpar. Frågor om balkdimensioner, stolpar och fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har testat detta dimensioneringsprogram på byggbeskrivningar, men jag får bara upp att inget konstruktionsvirke klarar belastningen, det hänvisas till dyra limträ balkar, vilket får mig att tro att min tänka lösning är olämplig alternativt att jag gör fel!

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggd-carport/
 
Vilka mått har du?
 
Z z_bumbi skrev:
Vilka mått har du?
Bredd (från förrådet): 3 meter
Längd: 4.2 meter

Höjderna är inte bestämda, förrådet är 220 i fram och 190 i bak, skärmtaket ska gå 20-30 centimeter under tänkte jag.
 
Så du skall ha en spännvidd på 4.2 meter i framkant? En stolpe i varje hörn?
 
Fattar jag det rätt blir din största spännvidd 3m? Till ett enkelt skärmtak med spännvidd 3m skulle jag välja 2*8" eller om sånt inte gör att få hyvlat virke 45*195mm.
 
Tack för era svar.

Jag har funderat lite och även kollat hur förrådet är byggt och blivit lite klokare.

Gjort denna dimensionering i program (se bifogad bild)

Jag tänker dock att jag kör limmade 45x90 istället för limträstolpar

Och det blir ju inga plintar på enda sidan, den är ju fäst i förrådet.

Ser ni konstigheter med detta?

Jag kanske går ned till 2400 m bredd för att kunna gå ned till 170 eller 195 virke, men det kanske skulle funka ändå? Jag får en 11mm deformation på 195 virke som takbalkar enligt dimensionseringsprogrammet..
 
  • Dimensioneringsdiagram för förråd med detaljer om beräkningar, belastningar, utformning och resultat. Innehåller mått, material och taklutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.