Hej, vet inte om detta är något elfel. (Eller jo det är fel)

Köpt nytt hus som är byggt 2003. Till historien jobbade jag som elektriker några år innan jag valde en annan väg.

Nu skulle jag byta eluttag i huset. Men när jag plockar bort det gamla uttaget så sitter det en skärmad apparatdosa som matas med ett kablage som är skärmat. Dock är skärmen på kabeln inte isolerad som så bör.

Öppnar upp fler uttag och kopplingsdosor och alla ser lika dana ut.

Nu kommer min fundering, är allt skärmar för att någon elallergier har bott i huset? Eller är allt extra skärmat för att man valt en isolering som inte är brandklassad? Eller har man valt det bara för att det är kul?

Apparatdosan är en vanlig grön dos med tilläggskärm i alu med tillhörande ”gummiskydd”

Isoleringen är kuttespån som kan vara oimpregnerad. ”Miljöhus”…., ….. suck

Mvh
 
Skärmningen har säkerligen inget med brandskydd att göra. Det är nog mer sannolikt att byggherren var rädd för elektriska fält.
 
Det låte rju som ngn "elalergi" lösning. Jag har dock aldrig sett en sådan.
 
Bilder?
 
Ja jag tycker det låter som en rimlig förklaring.

Här kommer en bild. Det är inte vackert…
 
  • Elektriska kablar anslutna till kopplingsbox i tak, möjlig installationsbild, handske bar person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Är inte det där i dosorna tänkt att vara något material som expanderar och tätar vid brand. Kan dock ha helt fel.
 
Ser skumt ut, ser ju också ut som att brun ledare används för skärmen men inte samma brun som till strömbrytaren (vilket ju är skönt 🙂 ). Men återigen ett argument för att inte lita på färgerna när man ska in i en dosa och koppla något...

Du har inte frågat tidigare ägare om det där? Det är inte standard så nån ägare måste ju beställt (eller gjort själv).
 
D Dublin skrev:
Ser skumt ut, ser ju också ut som att brun ledare används för skärmen men inte samma brun som till strömbrytaren (vilket ju är skönt 🙂 ). Men återigen ett argument för att inte lita på färgerna när man ska in i en dosa och koppla något...

Du har inte frågat tidigare ägare om det där? Det är inte standard så nån ägare måste ju beställt (eller gjort själv).
Det är nog bara en transparent bi-ledarslang som ser ut som brun.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
MBL19 MBL19 skrev:
Det är nog bara en transparent bi-ledarslang som ser ut som brun.
Det stämmer, det är biledaren som är oisolerad och ledaren till ”dosskärmen” som ser brunaktig ut.
 
D Dublin skrev:
Ser skumt ut, ser ju också ut som att brun ledare används för skärmen men inte samma brun som till strömbrytaren (vilket ju är skönt 🙂 ). Men återigen ett argument för att inte lita på färgerna när man ska in i en dosa och koppla något...

Du har inte frågat tidigare ägare om det där? Det är inte standard så nån ägare måste ju beställt (eller gjort själv).
Ja jag får nog ta och fråga men tror inte hen har koll på elinstallation eftersom det va föregående ägare som byggde de. Får nog leta rätt på första ägaren.
 
Om det finns fortfarande vet jag inte men när jag började jobba som elektriker i början av 2000-talet fanns elsanerat material i grossisternas sortiment. Har dock aldrig sett eller monterat det. Elallergi har väl allmänt ansetts bero på psykisk ohälsa.
 
  • Gilla
Iskakan och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Bilden visar dokumentation om skärmade dosor, elektromagnetiska fält och deras begränsning med grafiska illustrationer och textbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pedagogisk bild om elsäkerhet, skärmade uttag, verktyg, fotbollsspelande barn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal schneiderbroschyr från 2013. Men har utgått,
 
  • Gilla
Iskakan och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
[bild]

[bild]

Gammal schneiderbroschyr från 2013. Men har utgått,
Intressant! Har aldrig sett detta. :) Tack för delningen.
 
Tommty Tommty skrev:
[bild]

[bild]

Gammal schneiderbroschyr från 2013. Men har utgått,
Tack! Ja då kan jag konstatera att jag inte blir så påverkad av elektriska fält men att brandrisken är högre eftersom det ligger oisolerade ledare i varenda dosa….
Tommty Tommty skrev:
[bild]

[bild]

Gammal schneiderbroschyr från 2013. Men har utgått,
tack! Där har vi nog svaret!
 
Varför skulle det vara en brandrisk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.