Hej

Ska köpa en ny skärbräda i trä. Men som allt annat i livet är det en djungel när man väl börjar grotta in sig i det:). Min tanke är att köpa en i ändträ av teak, är det ett bra val? Läste att teak ska vara hållbart och vara antibakteriellt träslag.

Sedan har jag läst att lönn och bok kanske kan fungera med?

Tänkte mig köpa något likt detta: Skärbräda Teak 56x35 cm från Skagerak » Fri frakt (bagarenochkocken.se)
 
Redigerat:
BirgitS
F FRS05 skrev:
Sedan har jag läst att lönn och bok kanske kan fungera med?
Bok var väldigt vanligt som bänkskiva på 80-talet.
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bok var väldigt vanligt som bänkskiva på 80-talet.
Råkade visst skriva bänkskiva i första raden av inlägget men det är ju en skärbräda jag är ute efter:D
 
BirgitS
Ok, här har du en lista på några olika träsorters hårdhet: https://www.triken.se/diverse/hardhet_i_tra.htm

Jag tror att allt trä har viss antibakteriell effekt eftersom det är en del av ett träds sätt att skydda sig mot angrepp. Men det är ju inget man ska förlita sig på för oftast har det bäst effekt på "snälla" typer av bakterier som vi är bra på att skydda oss själva mot medan "elakare" typer som vi har svårt att klara av har även trä svårt att klara av.
 
Jag gjorde nyligen en skärbräda i ändträ, där jag blandade björk, bok, ek och teak. När jag oljade in den märkte jag att björken drack som ett fyllo medan teaken bara smuttade på oljan.
Jag drar slutsatsen att teak har en inbyggd oljereserv och därmed bör fungera bra i kontakt med vatten, dvs i köket. Gissar att ev. båtbyggare i forumet kan skriva under på detta.
 
BirgitS
FemTummar FemTummar skrev:
Jag drar slutsatsen att teak har en inbyggd oljereserv
Teak räknas som ett fett träslag och mår väl bäst att oljas med teakolja.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Teak räknas som ett fett träslag och mår väl bäst att oljas med teakolja.
Det är bra som olja, men du kan inte använda den som skärbräda efter det.

Teak är annars ett träslag som klarar sig helt utan någon impregnering. Som någon nämnt, ett teakdäck på en båt är helt obehandlat och ruttnar aldrig men får en silvervit färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Blev att jag köpte en mindre i teak och en större i akacia. Hoppas det blir bra:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.