För ett par år sedan så sågade vi ner ett par biffiga ekar på tomten.
Jag skar ur med motorsågen några skivor med tanken att något av eken skulle behållas.
Tycker det skulle vara snyggt med en solid tjock skärbräda.
Eftersom jag inte har koll på om det ens går att få till en sån så skar jag både längs med ådringarna samt även så ändträt skulle vara "uppåt".
Nu har bitarna torkat i två år iallafall och jag börjar bli sugen på att göra något åt dem.
Lokala snickeriet vill inte planhyvla dem åt mig pga risk för spik och skruv.

Skulle det fungera med handhållna verktyg? Jag har både elhyvel och diverse slipmaskiner.

Någon som har tips på var man skulle kunna lämna in jobbet? Bor i mälardalen.

Går det ens att få till en solid ekskiva? I princip alla skivor jag sett så är de limmade på ett eller annat sätt.

Tips emottages tacksamt!

Så här ser bitarna ut, eller rättare sagt så såg de ut så där när jag precis stannat motorsågen.

Edit: Snusdosan ligger på en av skivorna som referens :)
 
  • skärbräda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv hittade jag halvruttna ekplank på tomten.
Ådringen går längs med på dem.
Det blev en pall i hallen. Efter stålsnurrborste och borrmaskin o typ 7 lager lack blev det nästan jämnt.
Det är roligt att ha ett "arv"
Slipa ek var "tålamodsprövande" :) Solid ek är skettungt.
Kolla med en smed om den inte kan slå en ring runt den.
Den väger ju redan as menar jag... :D
//anders

Att inte vilja planhyvla med risk för spik o skruv?
Frågan är väl snarare varför de sätter sig i bilen varje dag till jobbet. :rolleyes:
-appropå risk.
Kolla med den lokala skolan istället.
 
Tack för svaret!
Ang järnring runt den runda biten är nog skitsmart! Borde ju göra träet mindre sprickbenäget :)
Dessutom, rätt gjort, så kan det nog bli snyggt!

Ang skolan så har jag inte ens tänkt den tanken, tack!
Nu har jag lite uppslag d^_^b

Har någon mera tips så tas de emot tacksamt!
 
En stålring kommer inte göra någon skillnad oavsett hur hårt den spänns åt. Träet kommer krympa och spricka inuti den lika mycket som utan. Det är vad jag skulle tippa på iaf.

Det är inte egentligen farligt på något sätt att hyvla i en spik annat än för plånboken. Det är därför ingen vill stoppa in en okänd träbit i sin egen hyvel.

Jag vill inte försöka vara negativ egentligen. Men du får nog räkna med att såga och limma ihop dom där tårtorna igen för att få ut något användbart. Eventuellt bör du kanske tom göra det innan dom spricker för att få det kontrollerat. Att ha ändträ uppåt är annars en bra ide till en skärbräda. Jag tror att det sliter mindre på eggen iaf.
 
Bandputs med grovt papper avverkar ganska bra. Kan vara ett alternativ.
 
Ja det kanske är döfött att få till en solid ekbit som inte spricker :S
Var liksom det som skulle bli det häftiga.

Har tillgång till en jättebra såg som går att använda så det blir ribbor som kan limmas.
Kommer nog försöka med ett par solida bitar ändå. Annars så kommer jag undra ju..

Fick erbjudande av en god vän hur vi ska lösa att få veden plan.
Han erbjöd sin cnc-maskin :wow:

Får återkomma hur jag gör för att få bitarna plana, de är jäkligt ojämna i dagsläget efter motorsågens härjningar...

Tack, och fyll gärna på med tips ifall ni kommer på något :)
 
Nu är inte jag någon trä guru men vi fick en ek skärbräda i bröllops present för ca 10 år sedan och den är fortfarande intakt. Dock inte ändträ utan längs med. Härlig stor yta och jag gillar att ha trä att skära mot.
 
Redigerat:
För att förtydliga så var det kakorna som är utskurna med ändträet ståendes jag menade aldrig skulle gå att torka hela. Dom som är utskurna som vilken planka som helst bör såklart gå att få till på ett bra sätt. Men det skulle nog kunna bli snyggt att såga en sån stor tårta på mitten genom kärnan, låta den torka, såga snittytan rak igen och sedan limma ihop. När dom torkar kommer dom annars med stor sannolikhet spricka upp lite som med en pacman-mun.
 
Jag hade en liknande bit ändträ liggande från en nedsågad ek. Den var inte lika rund som din, snarare en kilformad halvcirkel. Den var dock massiv så det räckte.


Det började mest som ett experiment för att se om jag kunde göra den till en skärbräda. Jag började med att borra bort så mycket material jag kunde. Väldigt många hål i pelarborren. Sen monterade jag den på högkant på en stabil bräda och körde den i bordcirkelsågen och fick bort lite material till. Minns att jag kapade bort lite i bandsågen också. Pelarborr igen, osv. Mycket slit senare låg den tillräckligt stabilt på bänken.

skärbräda_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde med fräsen monterad enligt bilden. Fick byta brädorna på sidorna till smalare allt eftersom materialet försvann. När ena sidan var klar vände jag på steken och började om. Jag hade ett ganska stort frässtål i, ~25 mm. Dyrt men vasst, jag gissar att det underlättar.

När sidorna var plana och koplanara så bandsågade jag ut det som såg snyggt ut. Öronformen är inte avsiktligt.

skärbräda_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

65 mm tjock
skärbräda_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

450 mm lång

(Vägde den för skoj skull, 3.9 kg)

Om jag skulle göra det igen så skulle jag göra skenan som fräsen var monterad i betydligt styvare. Den var lite svajig och man kan skönja spår i skärbrädan.

Jag har med lite ytved och där har det kommit några sprickor. De går inte in till kärnveden dock. Jag ska nog köra ett ordentligt pass med en slipmaskin och få upp finishen på den.

Använder den varje dag.

/Mattias
 
Tack för tipsen och nu fick jag ju en anledning att använda handöverfräsen!
Som tur är så gjorde jag ett gäng såna där brädbitar och kan testa mig fram.

Blir nog att starta med elhyveln, sen fräsen, sen bandslipen och sen någon finare slip.
Om inte annat så är det ju kul att testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.