Okej då, inte riktigt en badrumsfråga men däremot kakel och klinkerrelaterad.

Ska lägga nytt klinker på en sockel i helgen.
Sockeln är ca 90x50cm och klinkerplattorna är 10x10cm (Höganäs Grynna, svart).

Bakkanten (den långa) är inte helt parallell med framkanten.
Jag behöver ta bort en "kil" som sträcker sig över hela den längden.
Noll i ena änden och ca 2,5 cm i den andra.
Kolla på bilderna så ser ni nog hur jag menar.

Har köpt en kakelskärare på Clas Olsson för 449:- men den kommer ju bara funka på de innersta plattorna där man ska ta bort lite större bit. Men det kommer ju inte gå att ritsa ett par millimeter från kanten och knäcka på de plattor som sitter ytterst, eller?

Funderar på att hyra en sån där såg men vet inte om det kommer att funka så bra heller.
Går det att såga som jag vill med en sån, dvs bara ta bort ett par mm från en platta?

Har surfat runt lite på forumet och förstått att sågen ofta flisar sönder snittet.
Man kanske kan såga upp och ner?
Eller tejpa?
Eller på något annat sätt?

Hjälp mig med info om ni kan.
Måste få det här klart under påskhelgen.

Tackar på förhand!
 
  • klinker_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klinker_1b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Diamantklinga på vinkelslip eller elektrisk kakelsåg skulle jag använt.
Kakelskärare blir nog svårt att ta bara några mm med..
 
Okej, hur är det med flisning när man ska skära bort så lite som jag ska?

Funderar på att lämna tillbaka kakelskäraren och köpa en sån där såg istället.
Jag gav 449:- för skäraren och det finns en så för 580:-
 
Vattenkyld kakelsåg för 500:- från någon byggmarknad.
- Skär från båda hållen inåt plattan så slipper du irriterande kantfnas.
- Låt den skurna kanten ligga i första skarven, så får du en snygg ytterkant. Det borde gå att få ihop om du vrider hela paketet lite grand.

Mycket trevliga plattor för övrigt.
 
Ska det stå något på ytan sedan? I så fall kanske lite flisning döljs tillräckligt mycket av fogningen?
Det ser ut som det har suttit ett sockelskift på väggen tidigare -om det ska göra det nu också så döljer ju också väggplattan snittet.
 
Jo, hela paketet ska vridas så att klinkern ligger jäms med framkanten.

Det har suttit ett skift på väggen tidigare. Vi kommer inte att ha det nu utan den ytan ska putsas til så att den blir "hel" igen.
Övriga ytor som nu är målat tegel kommer att putsas.

Det kommer att stå en kamin på sockeln. Den ska installeras nästa vecka.

Det verkar som att det kommer bli en kakelsåg.
Ska undersöka om det går att hyra annars får det bli ett köp.

Johan Gunverth:
"- Skär från båda hållen inåt plattan så slipper du irriterande kantfnas."

Är inte exakt med på hur du menar.
Menar du att man ska ställa sågen så att den sågar halva plattans tjocklek och sedan vända plattan upp och ner och såga igen?
Eller menar du att det flisar "i slutet" av snittet och att man dörför vänder plattan ett halvt varv (horisontellt alltså)?
 
pegul skrev:
Menar du att man ska ställa sågen så att den sågar halva plattans tjocklek och sedan vända plattan upp och ner och såga igen?
Eller menar du att det flisar "i slutet" av snittet och att man dörför vänder plattan ett halvt varv (horisontellt alltså)?
När jag såga med kakelsåg så flisade det sig just på slutet och det undvek man med ditt alternativ 2.
 
pegul skrev:
...Eller menar du att det flisar "i slutet" av snittet och att man dörför vänder plattan ett halvt varv (horisontellt alltså)?
Just det! Luddigt skrivet av mig. Du behöver egentligen bara köra in någon halvcentimeter på ena sidan för att slippa "flisen"
 
Okej, men hur funkar det att vända platta så att baksidan kommer upp?

Jag ska ju såga en svag kilform på de plattor som ska skäras.
Tänkte göra en kil av trä att lägga mot annhållet för att få rätt vinkel på snittet.
Tänker att det blir lite bökigt att hålla på att ställa om anhållet för de olika snitten.
Man får väl såga på fri hand, eller?

Rycker/hugger det mycket i plattorna när man sågar?
Om det inte gör det så är det ju lättare på fri hand.

Stänker det jättemycket?
Har sett att såna där sågar har en liten huv över bladet och det funkar ju om man bara ska ställa ett rakt mått med anhållet och köra igenom plattan.
Men jag ska såga snett ute på kanten och vill gärna se vad jag gör :)
Måste nog fälla undan skyddet och köra med bra glasögon.
 
Det jag har kapat med den typen av såg (billig variant) funkade det utmärkt att köra på fri hand inga hugg eller liknande. Va lättare att köra på fri hand än anhållet ofta tyckte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.