Jag har ett litet projekt på gång där jag ska bygga egna fotoramar med plexiglas. Tanken är att jag ska göra en sandwich där man klämmer kortet mellan två lika stora plexiskivor och sedan sätter vingmuttrar eller liknande i hörnen. Sedan ska dessa hängas upp med vajer eller fiskelina från taket.
Jag tänker att plexiglas är bättre än riktigt glas eftersom fotona kommer att vara ganska stora, så det får inte bli för tungt eller ömtåligt.

Det finns ju plexiskivor att köpa på byggvaruhus, men de är ofta i större storlekar.
Vet någon om det finns ett byggvaruhus eller glasmästeri i närheten av Göteborg eller Borås som kan tänka sig att skära till plexiglas efter mina mått utan att det kostar skjortan? Alternativt, vad är bästa sättet att skära plexiglas själv så att man får en rak och slät kant?

Hälsningar
Rösen
 
Fundera på polykarbonat istället för plexi, lätt att skära själv då det är segt, dock inte lika reptåligt.
Har själv bra erfarenhet av Plastmästern.
 
Med lite vana går det att skära plexiglas med en vass brytbladskniv. Bara skär ett spår för varje mm plexin är tjock på båda sidorna och knäck den sen mot en kant. Bekvämast är det dock att såga med en bandsåg, om det är många som skall kapas.
 
Eller sticksåg med låg bladhastighet, lätt hand och skyddsplasten kvar på plasten funkar också alldeles utmärkt för mig.
 
Tack för tipsen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.