I samband med att jag bygger en ny trappa till övervåningen under våren behöver jag skära bort en del av en gammal brandvägg i rödtegel.

Eftersom detta kommer att försigå i en hall mitt i det hus vi bor i gäller det att minimera dammbildningen till det yttersta. Fint, rött, tegeldamm är inget man vill ha i det i övrigt nyrenoverade huset.

Snittet kommer kommer att gå från tak till golv, 2,8 m.

Frågan är då vilken metod man skall välja?

- Stora vinkelslipen med diamantskiva kombinerat med industridammsugaren känns som första alternativet.

- Sedan tigersåg med stenblad kanske? Dammar antagligen mindre?

- Något annat verktyg, metod?
 
Våtskärning?
 
Vinkelslip hjälper mycket men du kommer garanterat ha pulver i huset ändå. Hastigheten på diamantskivan blir helt enkelt för hög och för mycket luft dras omkring än vad som din dammsugare kan ta hand om. Ofta är det dessutom svårt att kombinera tillräckligt tät kåpa runt skivan samtidigt som du ska kunna se vad som händer. Modell kakburk som finns trådar om på forumet fungerar rätt bra men mycket damm missas. Om du ändå kör så gäller det att plasta dubbelt upp mot vad du tror behövs och även ev att blöta teglet försiktigt (maskinen på uttag med JFB!)

Min röst går helt klart på tigersågen med hårdmetallblad. Enklarer att reglera hur mycket skit som blir i luften med hjälp av trycket du lägger på sågen, dessutom möjligt att väta upp teglet utan lika stor risk att bli friterad. Köpte ett skyst blad på Ax... när jag hade ungefär samma utmaning i lättbetong.
 
Tack för tipsen! Det blir tiger!
 
Ska det vara en snygg kant så tigern. Annars är vanlig hammare och huggmejsel inte helt fel heller. Tar tid men du håller nere dammet rätt ordentligt.
Oavsett vilket så plasta, plasta och plasta lika mycket till. Ett tipps till är en överdragsoverall som du kan ha till detta jobb enbart och sen slänga tillsammans med rivningsmassorna. Då slipper du det mesta av dammet i kläderna också.

Testade den metoden när jag tog ned ett genommöglat förråd med spånisolering
 
janwide
Kan nämna att jag sågade med vinkelslip UTOMHUS i en tegelvägg.
Det dammade outhärdligt mycket. Så jag var tvungen att lägga av.
Tigersågen funkade mycket bättre.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.