Hej!

Jag har köpt mej en duschvägg som den nedan. Tyvärr har jag mina rör som går på sidan av väggen så jag ej får ner hela väggen ner till golvet, så jag tänkte ev be nån att skära till skivan i hörnet så den går ner över vattenrören. Eller kan man göra det själv på något vis?

http://www.bauhaus.se/integra-duschvagg.html

Vänligen

Johan
 
S
du ska inte skära i glas. det finns extra lister.
har dom ej lister lämna tillbaka glasväggen då
 
Duschväggen är med all säkerhet härdad och då går det inte att bearbeta den utan att den spricker i 100.000.000 delar.


/Vojma
 
Aha okej hm, håller väggen bakom, det är det jag är lur på? Det är bara våtrumsgips och kakel. Eftersom jag inte kan ha den vilandes på golvet.

/ johan
 
Det finns möjlighet att rören flyger förbi i den alu listen som glaset hänger i - Jag har monterat 2 INR LINC Josephine duschväggar och där fanns det ca 60mm marginal och man kunde jacka ut i ALU profilen som monterades på vägg och kunna komma förbi rören.
Låter det vara osagt med just din modell men det finns ju en liten möjlighet i vart fall.

Som Vojma skriver så går det INTE att kapa i själva glaset...

Det jag gjorde var att jacka i detalj A och sedan monterade glaset med dess hållare i skenan.
Någorlunda samma konstruktion? Då finns det en möjlighet..
 
Redigerat:
Hm med min vanliga tur så går det antagligen inte att göra som du har gjort, men ska självklart kika, tack för tippset :)!

Vänligen

Johan
 
När jag tänker efter så fick jag nog ta lite i profilen som håller glaset dessutom...

Bara våtrumsskiva och kakel? Lyckas du kapa i profilen på vägg så torde du ju få stöd från tätnings listen mot golv och då skulle infästningen kunna sitta ganska bra. Det blir ju ingen belastning direkt. Skadar ju inte att dra ett par extra skruv i infästningen. Just INR skenorna kommer oborrade så man kan ju skruva hur mycket man vill - Tyvärr så vill man ju minimera antalet hål i ett badrum.
Kom håg att pressa i silicone i hålen/pluggen. Skadar inte att dra en sträng mellan kakel och skenan dessutom.
 
Försök ordna så rören går igenom alu-profilen nära väggen. Se till att åtminstone aluprofile har stöd låängst ner, antingen att den står direkt på govlet, eller med en liten klack av något slag, sedan kan du limma profilen mot väggen med t.ex. PL400. På så vis får du den största lasten rakt ner i golvet och resten håller säkert väggen för eftersom lasten sprids över en stor yta. Du slipper dessutom borra hål i väggen och pricka kortlingar m.m. Bök För att följa alla regler,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.