En släkting har beställt en dyr stenskiva till köket med två uttag till vasken och spisen. Han ville ha den uttagna biten för eventuella framtida projekt (som ingår i priset). Men firman sa att det blir bara spillror. Är det sant? Skär man inte ut en hel bit med vattenskärning?
 
Staffans2000
T Thomas_Blekinge skrev:
En släkting har beställt en dyr stenskiva till köket med två uttag till vasken och spisen. Han ville ha den uttagna biten för eventuella framtida projekt (som ingår i priset). Men firman sa att det blir bara spillror. Är det sant? Skär man inte ut en hel bit med vattenskärning?
Jo, det är så. Har du betalt för hela skivan, är spillet ditt.

Staffans
 
Ja det blir en hyfsat sjysst bit som man kan göra saker med, men för firman som sågar ut biten så ser dom den som sitt skräp som dom dock tjänar några kronor på senare i ledet.

Men har du/ni avtalat att ni ska få/behålla biten så ska ni ju ha den. Att det blir sopor/små bitar är "skitsnack".

Hur ser upphandlingen ut, är det avtalat att ni ska ha den utskurna biten?

Normalt så avtals det en bänkskiva med utsågning/uttag gör häll och ho. Men den uttagna biten är aldrig med som färdig bit till kund på ritningen och skulle den vara det så skulle ni garanterat få betala extra för det.
 
Jag skulle bara få veta om det är vanligt att den utskurna biten blir bara skrot och skärvor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle bara få veta om det är vanligt att den utskurna biten blir bara skrot och skärvor.
Ja det är vanligt att det bara blir skrot, skärvor blir det dock inte. Kostar en del att ta hand om biten men några små slantar får dom in, men knappast något en konsument ska "gnälla"(i brist på bättre ord) över
 
Klart man ska få den, kan va ett hål dörr borren har gått in, men den sitter ju på ena kanten. Sen att man skulle sälja dom vidare låter tveksamt, ser det bara som skit, finns inte plats att spara på sånna småbitar, kanske om det är någon exklusivesten man kan göra brickor av men annars hamnar dom på slängpallen
 
S
T Thomas_Blekinge skrev:
En släkting har beställt en dyr stenskiva till köket med två uttag till vasken och spisen. Han ville ha den uttagna biten för eventuella framtida projekt (som ingår i priset). Men firman sa att det blir bara spillror. Är det sant? Skär man inte ut en hel bit med vattenskärning?
Ni beställer bänkskivan, inte stenskivan så ni kan inte förvänta er att få något annat än bänkskivan som de säljer till er. Skulle ni köpt stenskivan från företag A och fått den sågad på företag B så är hela skivan er, men så är inte fallet.
 
S DanielF skrev:
Ni beställer bänkskivan, inte stenskivan så ni kan inte förvänta er att få något annat än bänkskivan som de säljer till er. Skulle ni köpt stenskivan från företag A och fått den sågad på företag B så är hela skivan er, men så är inte fallet.
Fast man betalar ju för skivan, eller får man då avdrag på kvm priset för utsågningen?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Nja.
När jag köpte en triangulär skiva, var jag tvungen att betala för en kvadratisk. När jag hämtade min halva, frågade jag var den andra biten låg som jag betalt för. Fick till svar att den slängts i skrotkontainern. Efter en stunds kallabalik, gick jag därifrån men förbi stället där stenskivorna förvarades. Föga överraskande stod den "skrotade" skivan snyggt uppställd på sin plats. Så den tog jag med mig hem.
Så här du köpt en skiva med ett kvadratmeterpris som innefattar hålet för hon, är naturligtvis hela skivan din.

Staffan
 
Redigerat:
S
L Lopex skrev:
Fast man betalar ju för skivan, eller får man då avdrag på kvm priset för utsågningen?
Beror på hur dålig businessman man är. Jag ger ett pris för produkten till kund beräknat på hela skivor jag måste kapa upp. Allt spill säljer jag genom andra produkter som tillverkas.

Jag säljer en produkt, inte material och arbete.
 
S DanielF skrev:
Beror på hur dålig businessman man är. Jag ger ett pris för produkten till kund beräknat på hela skivor jag måste kapa upp. Allt spill säljer jag genom andra produkter som tillverkas.

Jag säljer en produkt, inte material och arbete.
Tycker det är klart kunden kan få med håltagningen, men har man plats att stapla småbitar så kanske man kan få ut ett litet sideboard av det, blir ju dock en jäkla massa sånna bitar ifrån hela blocket när man sågar ut ett vanligt vinkelkök
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nja.
När jag köpte en triangulär skiva, var jag tvungen att betala för en kvadratisk. När jag hämtade min halva, frågade jag var den andra biten låg som jag betalt för. Fick till svar att den slängts i skrotkontainern. Efter en stunds kallabalik, gick jag därifrån men förbi stället där stenskivorna förvarades. Föga överraskande stod den "skrotade" skivan snyggt uppställd på sin plats. Så den tog jag med mig hem.
Så här du köpt en skiva med ett kvadratmeterpris som innefattar hålet för hon, är naturligtvis hela skivan din.

Staffan
Precis som vanligt så är frågan vad du avtalat om. Du lämnar in en ritning med uttag för häll och ho. Du får tillbaka ett pris enligt din ritning.
Då ingår inte med automatik bitarna som blir kvar efter utsågning för häll och ho. Det som ingår är det du fått pris på efter din ritning. Ingenting annat.

Att du sen fått betala för en full längds skiva och för bitarna som blir kvar efter utsugningen är en helt annan historia. Dom tillhör inte dig om du inte avtalat om dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.