På min tomt står i dag en stuga/hus på ca 30kvm som planeras att rivas då vi ska bygga nytt. El är anslutet till stugan men inte vatten och avlopp. Vad skulle ni göra, lägga ut annons och försöka hitta någon som vill demontera och hämta stugan, riva den själv, eller vänta tills bygget drar igång och låta markentreprenören mosa ner den med traktor?

Min tanke är att jag vill få bort den så smidigt och billigt som möjligt.
 
Ligger tomten nära en större stad kan det nog vara läge att låta någon komma och hämta det. Ligger det avsides till är chansen liten att hitta någon "köpare". Du vill inte behålla det själv som byggstuga/gäststuga? Skönt att ha ett hus att hänga i under bygget.
 
Vad är det för skick på den? Med tanke på vad man får betala för byggsatser för friggebodar och attefallare idag så kanske du till och med kan lägga ut en annons och få några tusenlappar betalt för den om den är i ok skick
 
  • Gilla
Ecwb
  • Laddar…
Har du lång tid tills du ska bygga så pröva skänka med krav att de är borta ett bra tag innan. Är du snål riv själv och sortera. Men en entreprenör sorterar fort upp de med grävaren så de behöver inte bli så dyrt.
 
Jag såg en annons häromdagen om attt stuga på Öland bortskänkes. Det lät lockande men tydligen ingick inte tomten. En timmerstuga kunde vara lättare att bli av med men är det regelväggar så är det möjligen dörrar, fönster och vissa andra detaljer som kan vara intressanta. Det ingår väl också att forsla bort murstock och grund och då blir det kanske mer jobb än vad man tjänar på affären. Allt beror förstås på vad det är för stuga.
 
Ligger några få km utanför Västerås. Skicket är helt okej men den kan behöva lite kärlek. Den står precis där det nya huset är tänkt att byggas därav vill vi bli av med den inom några månader. Hade en tanke att försöka demontera den själv och göra någon form av förråd av det som går men vill lägga fullt krut på det nya huset.
 
  • Rödmålad stuga med vita knutar och grått tak i landskap några km utanför Västerås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annons på blocket fixar nog det där.
Om man tar bort snedtaken som är påbyggda så blir den ju inte bredare än att det går köra med en traktor el. dylikt.

//AA
 
Demontera snedtaken och flytta den till en annan del av tomten på en ny grund.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Demontera snedtaken och flytta den till en annan del av tomten på en ny grund.
Vad kan ett sådant hus väga?
 
A Andy78 skrev:
Vad kan ett sådant hus väga?
Kan nog flyttas med en fet hjullastare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.