Vad anses vara skäligt för en besiktning och ett utlåtande med bilagor avseende ett utrymme på ca 25 kvm? Besiktningens syfte är att fastställa statusen på en renovering innan den färdigställs. Jag har mottagit ett prisförslag på ca 7-8 timmar, varav själva besiktningen ska ta ca 30 minuter. Jag tycker det verkar mycket vad anser ni?
 
Det låter ju som mycket tid för astt skriva protokoll. Men jag har ingen relevant egen erfarenhet.
 
Vad är priset?
 
De vanligaste priser jag sett för besiktning av utförd entreprenad inklusive skriftligt utlåtande ligger på mellan 2-3000kr oftast med en viss milersättning (30-40kr/mil tex) mellan besiktningsman kontor och platsen.

Jag har sett kostnader uppåt 5-8000kr för särskild besiktning men då innefattar de oftast mer än ett enskilt utrymme alternativt ett vidare utlåtande än en besiktning av utförd entreprenad.
 
1 000 kr/timme
 
Hur vet jag vilkert pris jag ska acceptera finns det något ställe jag kan vända mig till med den frågan?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om det bara gäller besiktning av en utförd entreprenad så är det något dyrt med 7-8000kr som jag uppfattar ditt inlägg men det är något svävande och oklart så det är svårt att vara helt säker.

Generellt så är det marknaden som sätter priset och den bästa att fråga är i ärlighetens namn denne firmas konkurrenter - vad är de beredda att utföra tjänsten för?

Finner du andra firmor du är bekväm med som utför tjänsten billigare så är den första firman för dyr, annars så ligger priset rätt helt enkelt och du får värdera om tjänsten är värd dess kostnad.

1000kr/timme och 7-8 timmars debitering ligger i det övre spannet gällande pris om det gäller att besiktiga en badrumsrenovering tex medan det ligger i det lägre spannet om det gäller besiktning av en byggnad med diverse funktioner inklämda på dessa 25kvm.
 
Vill du förtydliga dig? "om det gäller besiktning av en byggnad med diverse funktioner inklämda på dessa 25kvm"
 
Redigerat:
8000kr för en besiktning av ett badrum hade jag personligen ansett vara dyrt men ett attefallshus på 25 kvm med badrum, sovrum och en komplett entreprenadbesiktning på denna hamnar mer inom detta pris.

Detta är dock spekulationer då jag ej vet vad ni ska ha besiktigat, vart och vad som föranleder besiktningen.

Mitt tips är som sagt att inte nödvändigtvis leta efter en expert som skall säga ifall priset är bra eller inte utan jämföra ett par företag/besiktningsmän mot varandra för att se vilken ni får förtroende för och då har ni också en indikation på prisläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.